Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Metallica gav allt

Nya Guitar Hero Metallica är inte bara ett av de bästa musikspelen hittills. Det markerar också en nya era inom musikvärlden – den där rockgrupper släpper ett spel på samma sätt som man släpper en ny skiva.
Och allt för att trummisen Lars Ulrichs barn gillar spel.

Annons

Sedan första Singstarspelen kom 2004 och det första Guitar Hero-spelet två år senare har hela musikindustrin gjort en kovändning. Från att behandla spelindustrin och spelarna högst styvmoderligt står nu både musikbolag och artister i kö för att få vara med.

Långt ifrån allt har blivit bra. Senaste Queen till Singstar var inte särskilt välgjort och varken Rock band AC/DC eller Guitar Hero Aerosmith var välgjorda. Allt andades stenhård kommersialism.

Därför är Guitar Hero Metallica extra välkommet just nu eftersom det bevisar att spel precis som skivor är beroende av att artisterna bryr sig om produkten.

– Ärligt talat är det så här man ska göra musikspel, säger Charles Huang, en av bröderna som uppfann Guitar Hero.

– Metallica tog kontakt med oss för att de ville göra ett spel. Dessutom ville de göra spelet samtidigt som de spelade in sin nya skiva och planerade sin världsturné. Spelet blev en del av deras kreativa process, och det gjorde all skillnad i världen.

Bevekelsegrunderna för att supergruppen ville ha ett eget spel är säkert inte enbart idealistiska – det omsätts som bekant stora summor i spelindustrin – men Huang tror att det var mjuka värderingar snarare än pengar som avgjorde.

– Metallica ville göra något nytt och de ser det här som chansen att både nå nya fans och ge sina gamla fans en chans att uppleva bandet inifrån. Här får de ju faktiskt chansen att spela med sin favoritgrupp.

Metallica leds av amerikanen James Hetfield och danske trummisen Lars Ulrich. Ulrichs barn hade en hel del med spelets tillkomst att göra, eftersom de tydligen är Guitar Hero-fans. Vilket fick Ulrich att engagera sig ytterligare.

– Innan Lars kom till vår studio för motion capturefilmningen visste vi inte vad vi skulle vänta oss, men han var grymt engagerad. Jag tror aldrig att jag sett någon ge så mycket och svettas så galet mycket som han gjorde. Han gav sig inte förrän allt satt perfekt, säger producenten Alan Flores.

Det som överraskade Huang mest var ändå inte att Ulrich och Hetfield engagerade sig i filmningen, utan tillgången utvecklarna på Neversoft fick till Metallicas privata samlingar.

– Att alla deras mest kända låtar finns med är väl en sak, men att vi kunnat fylla spelet med Lars och James privata anteckningar och diverse minnesprylar och foton som knappt visats förut tycker jag nästan är rörande.

Thomas Arnroth/TT Spektra