Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Minst nio havsörnar har dödats av tåg

Minst nio havsörnar har dödats av tåget mellan Gävle och Hudiksvall i vinter.

Orsaken är att påkörda älgar får ligga kvar för länge, säger Per Aspenberg i Havsörnsgruppen i Gävleborg.

– Banverket måste rensa spåren snabbare, kräver han.

Varje vinter dör några havsörnar när de äter av tågdödade älgar och rådjur. Men den här vintern är det värre än vanligt.

Sedan den 6 januari har havsörnsgruppen fått rapporter om nio påkörda havsörnar och en ihjälkörd kungsörn. Sju av fåglarna var ringmärkta. De var mellan fem och tolv år gamla, och flera av dem har häckat i länet.

Utifrån dessa uppgifter uppskattar Per Aspenberg att mer än var tionde häckande havsörn i länet kan ha dödats av tåget den här vintern.

– Örnar är helt sagolika på att hitta mat, så när älgar blir påkörda kommer örnarna snabbt dit. Därför är det så viktigt att Banverket skickar ut personal snabbt för att ta undan älgkadavren, säger Per Aspenberg.

– Tyvärr har Banverket längre inställelsetid i vårt område än på andra håll. Om en älg blir påkörd på fredag kan den ligga kvar ända till måndag, säger han.

En rapport från Naturhistoriska riksmuseet visar att det kan ta mer än 24 timmar från att viltolyckan rapporteras till att personal kommer till olycksplatsen för att ta hand om djurkroppen.

Sex timmar är en rimlig inställelsetid, tycker Naturhistoriska riksmuseet.

Banverket anlitar en entreprenör för att ta bort döda djur på spåret. Entreprenören har enligt avtalet 24 timmar på sig, uppger Ingvar Larsson, banförvaltare på Ostkustbanan.

– Det intressanta är ju inte inställelsetiden. Det gäller att få dit en transport också så man får bort djuret. Därför pratar vi hellre om avhjälpningstiden, säger han.

Om olyckan inte har rapporterats in kan det ta längre tid, säger han.

– Ibland springer älgar in i sidan på godstågen. Då är det ingen som ser olyckan och djuren kan ligga kvar längre, säger Ingvar Larsson.

Att de döda älgarna drar till sig örnar är ett problem, men att korta avhjälpningstiderna är inget som Banverket diskuterat, säger Ingvar Larsson. Han har inte heller någon förklaring till att inställelsetiderna är kortare i Sydsverige och i Norrland än här.

– Vi har ungefär samma sorts avtal som på andra håll i Mellansverige, säger han.

Per Aspenberg har arbetat med att rädda havsörnarna i många år och glatt sig åt att de ökat i antal. I somras fanns 40 häckande par i länet som havsörnsgruppen kände till. De tågdödade örnarna i vinter innebär en kraftig åderlåtning.

– Det här betyder att dödligheten i vinter är flera gånger högre än normalt. Om en av fåglarna i ett häckande par har dödats är dessutom chansen att det blir några ungar i det reviret i sommar minimal, säger han.

På längre sikt önskar sig Per Aspenberg viltstängsel utmed spåren, på samma sätt som det i dag finns vid vägarna.

– Det är säkert trixigt och dyrt att sätta upp, men det är den enda långsiktiga lösningen för att få ner antalet viltolyckor. Då skulle lokförarna slippa köra på älgar. Det kan inte vara roligt för dem, säger han.