Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mitt i mardrömmen

/

Är det ett schakt som öppnar sig framför dig? Eller är det en vattenpöl som speglar en grå himmel? Peter Tillbergs målning delar mänskligheten i två. Vi som vet att världen när som helst kan visa sig vara något annat än vad vi trodde.

Annons

Och så de andra.

Tavlan heter ”Mitt i Sverige” och målades av Peter Tillberg i början av 1970-talet. Enligt intendent Ann Nilsén, som guidat tusentals besökare under åren, så menar många att de vet vilken gata det handlar om.

– Det är i Stigslund man anar i fjärran, säger Gävleborna.

– Det är Björksätra som syns därborta, säger besökarna från Sandviken.

Det är förstås bara konstnären själv som vet sanningen – att det är Enköping som stått modell.

De flesta husen saknar skyddande staket. Ingen har en postlåda. De få gatlyktorna har olika längd, och den närmaste verkar sträcka sig mot himlen. Människor finns det inga. Vi är mitt i Sverige och mitt i mardrömmen.

Det här är en av 1970-talets mest uppmärksammade målningar. En annan med minst lika stort genomslag var ”Blir du lönsam lille vän?” också den av Tillberg. Där sitter en fjärdeklass i sin skolsal (i Simrishamn) och tittar in mot oss med uppmärksamma, men märkligt blanka ansikten. Bara en flicka tittar ut genom fönstret. (Hon är mycket lik konstnärens dotter.)

Sedan lämnade Peter Tillberg det fotorealistiska samhällskritiska måleriet. Det var i en sorts uppgivenhet för att människor successivt slutade bry sig. Hans sätt att se togs över av de ironiska: Lars Tunbjörks utelämnande fotografier, Killinggängets brutala Sverigeporträtt.

I stället började Peter Tillberg ägna sig åt skulptur. Mängder av oförutsägbara figurer, Huvudfotingar, trattansikten, risknippen med fötter, alla i overkliga former.

De påminner om något bortom det mänskliga.

De är starkt närvarande. De vill säga oss något.

Jag tror de har kommit upp ur hålet.

Mer läsning

Annons