Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mötesplatser förenklar för den enskilde – och samhället

Annons

I dag befinner sig närmare 60 miljoner människor på flykt. En liten del av dem hamnar i Europa. Sverige hör till de länder i Europa som har tagit emot flest asylsökande. Det ställer höga krav på vårt mottagande och på ansvariga myndigheter och kommuner. Samhällets olika funktioner har under lång tid jobbat intensivt med att se till att de nyanlända ska få en så bra start som möjligt i sitt nya land, skriver Elisabeth Hultengren och Per Andersson.

Vägen in i det svenska samhället är för många en tuff och krånglig resa. Byråkratin och bristande kunskaper i svenska språket gör det förstås ännu svårare för den nyanlände. Många kontakter ska tas med flera olika myndigheter och instanser under själva etableringsprocessen.

En del fungerar bra, annat kan bli bättre. Utmaningen är att göra vägen in i samhället snabb och enkel så att människor får en bra start på sitt nya liv i Sverige.

Förra året startade Försäkringskassan tillsammans med Arbetsförmedlingen, Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Migrationsverket och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) projektet Mötesplatser.

Syftet med Mötesplatser är att underlätta den nyanländas första steg i etableringen i Sverige. Genom att den nyanlände på plats, under samma tid får träffa sammansatta team med representanter från deltagande myndigheter och kommunen så har processen förenklats för den enskilde och för de berörda samhällsinstanserna.

Ett exempel på hur processen kan gå till är att Migrationsverket kallar den nyanlända till servicekontoret för att underrätta henne eller honom om uppehållstillstånd. Efter underrättelsesamtalet kan personen direkt anmäla flyttning till Sverige hos servicehandläggaren på servicekontoret och därefter ha ett inskrivningssamtal med en arbetsförmedlare från Arbetsförmedlingen på samma ställe.

Personen kan även möta medarbetare från kommunen, som ger viss information och stöd vid bland annat ansökan om ekonomiskt bistånd och barnomsorg samt vilka rättigheter och skyldigheter man har.

Genom att samordna arbetet mellan aktörerna på ortens servicekontor, har ledtiderna förkortats avsevärt för den nyanlände, från ungefär fyra veckor till fyra timmar.

En utvärdering visar att förenklingen också ger en samhällsekonomisk vinst på cirka 27 000 kronor per ärende. När så många människor har kommit till Sverige måste också systemet för introduktion av nyanlända effektiviseras – för samhällets men också för den enskildes skull. Vi är medvetna om att Mötesplatserna inte är hela lösningen på den utmaning vi står inför, men det är en del av den.

I dagarna startade Mötesplatsen i Gävle. Servicekontoret på Skomakargatan 1 är numera också en Mötesplats där den nyanlände får all hjälp och stöd den behöver för att kunna börja ett nytt liv i det nya landet. Som ansvariga för samordningen av Mötesplatser hoppas vi att Gävle blir ett framgångsrikt exempel på hur en introduktion av nyanlända ska gå till.

Elisabeth Hultengren

T.f. Försäkringsdirektör och chef för avdelningen Gemensamma kundfrågor på Försäkringskassan

Per Andersson

enhetschef Servicekontoret/Mötesplatsen Gävle

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons