Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

9-3 vägmästare på alla fyra

/
  • Här kommer en expresslastare. 9-3 i kombiversion med fyrhjulsdrift och V6-motor går inte av för hackor.
  • Instrumenteringen i 9-3 fick förra året en uppfräschning. Den smala displayen ovanpå panelen försvann. Om det blev bättre är jag tveksam till.
  • Diskret märkning på bakluckan avslöjar att denna Saabkombi är fyrhjulsdriven.
  • Flyggenerna anses viktiga hos Saabs bilar. Handtaget till golvluckan i lastrummet är onekligen väldigt mycket flyg.

När Saab äntligen började erbjuda fyrhjulsdrift som komplement till sina framhjulsdrivna bilar var märket väldigt långt efter övriga finbilar man gärna vill jämföra sig med. Audi har haft Quattro i snart 30 år! Den svenska bilen har det svenska elektroniska systemet Haldex i fjärde generationen med elektronisk mellandifferential. Väldigt bra, onekligen.

Annons

Biltidningar med resurser för rättvisande tekniska jämförelser mellan olika 4 WD-system har kommit fram till att Saabs fyrhjulsdrift överglänste Audis erkänt effektiva Quattrosystem på en rad punkter.

Fyrhjulsdrift ska förstås helst provas på vinterväglag. Jag körde Saabs värsting innan halkan kom men kunde ändå känna klara fördelar vid prov på grusunderlag. Fartökningen från stillastående är imponerande jämfört med när all motorkraft ska ner i marken enbart från framhjulen.

Vid normal körning är bilen mest framhjulsdriven, ungefär tio procent av kraften styrs till bakhjulen. Fördelningen ändras blixtsnabbt om något hjul håller på att förlora fästet. Som mest kan 80 procent av effekten ledas till bakhjulen. I hård kurvtagning på grus är bilen inte understyrd utan det går att få bakvagnen att svänga ut.

20 sensorer i bilen ger ständigt Haldexkopplingen besked om läget med väghållningen. Varje sensor ger besked hundra gånger per sekund!

Saab XWD (läs som cross wheel drive) är tveklöst en mycket vägsäker bil med sin distinkta styrkänsla men ändå är jag rejält missnöjd med just styrningen. Det var länge sedan jag körde en bil som var så spårkänslig som den fyrhjulsdrivna Saaben. Minsta lilla spårbildning, sådana är ju inte svåra att hitta på slitna vägar, och bilen börjar vandra i sidled på vägen om inte föraren passar jättenoga och styr emot rejält.

Provbilen hade 18-tumshjul med 235 centimeter breda däck med 45-profil i stället för standardfälgen på 17 tum. Jag vet inte om detta förklarar känsligheten för spår i vägen. Bra var det i alla händelser inte. Och merkostnaden för de stora hjulen är häftig. Om det nu spelar någon roll för den som köper en bil där prisstegen börjar runt 350 000...

Den turbomatade sexan ger maxvridet på maffiga 400 Newtonmeter redan från 1 900 varv och behåller det långt upp i registret. Draget är onekligen häftigt när man släpper loss hela råstyrkan. Den sexväxlade lådan, ganska trevlig att hantera, behöver inte hanteras speciellt ofta om man inte känner för det.

Utväxlingen på sexan är oväntat låg, i 110-tempo visar varvräknaren 2 400 varv.

Stor motor och fyrhjulsdrift innebär förstås högt bensinkonto. För ovanlighetens skull klarade jag att köra en provbil på nära nog den deklarerade siffran. Vid blandad körning är den 1,1 liter milen. Jag gjorde av med 1,15.

Komforten i bilen är precis som tidigare superb. Bättre stolar har i alla fall jag svårt att hitta. Komforten i baksätet är också utmärkt. Och lastrummet väl tilltaget och praktiskt på alla sätt. Kasskrokar är en detalj att glädjas åt. Reservhjul saknas. Den stora baljan borde kunna ge rejält utrymme för prylar som man vill dölja för insyn. Provbilens extradyra ljudanläggning hade dock en maffig bashögtalare som tog upp det mesta av baljan. Så var det med den saken.

Att bilen är effektstinn syns inte mycket på utanskriften. En detalj som kännare tar är de dubbla och ovanligt kraftiga avgaspiporna, rektangulära till formen.

Bilen är ganska väl utrustad i standardutförandet. Dit hör xenonljus med kurvfunktion. Men naturligtvis finns det en tillbehörslista som ökar på prislappen avsevärt. Så är det alltid.

Men faktiskt är det också så att bilen inte går att få med självklarheter som konkurrenter i premiumsegmentet har ståtat med ett tag nu. Ett exempel är adaptiv farthållare med radar som automatiskt anpassar avståndet till trafiken framför. En annan ställbart chassi och en tredje backkamera.

Sanningen är förstås att 9-3 faktiskt är en ganska gammal modell nu. Sex år har den varit med. På den tiden hinner konkurrenterna ofta presentera en helt ny modell och inte bara ansiktslyftningar.

Härligt ändå att Saab kom med fyrhjulsdrift till slut. Fast den kom i en tuff tid för branschen i allmänhet och Saab i synnerhet.

Mer läsning

Annons