Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Accord Tourer mer till lust än last

/
  • Nya generationen av Honda Accord Tourer har blivit elegantare i formerna än föregångaren. Detta inverkar förstås negativt på lastvolymen.
  • Bakluckan gapar hungrigt men lastvolymen är inte så stor som man kan förledas tro.
  • Prydligt, praktiskt och välbyggt. Förarplatsen i nya Accord lämnar inte mycket i övrigt att önska. Det skulle vara en elektronisk handbroms i så fall.
  • Bilar med bästa paketutrustningen har elstängning av bakluckan.

Honda Accord som kombi är i sin nya version en komfortlastare med många kvalitéer. Dit hör definitivt provbilens råstarka och samtidigt diskreta nyutvecklade diesel på 150 hästar som startar blixtsnabbt även i kyla. Komforten är hög och på långresan är Accord rena motorvägsloket. Nya bilar brukar växa. Accord har faktiskt krympt, i alla fall på längden.

Annons

Anledningen till att nya Accord Tourer är fem centimeter kortare utöver att aktern gjorts mer sluttande, är att förra generationen inte sålde så bra som Honda räknat med. Man har funnit att köpare i den här storleksklassen prioriterar utseende före lastbarhet och har därför satsat på att göra efterföljaren mer elegant och litet nättare. I mina ögon blev det en lyckad operation.

I sanningens namn har inte den nya modellen blivit bara mindre. Den har svällt med åtta centimeter på bredden.

Litet tillbaka var Honda känt för att ha spetsteknik. Så är det inte längre, möjligen motorerna undantagna. I nya Accord bjuds en hel del spetsteknik på säkerhetsområdet. Det handlar om tre system som kostar skjortan. Ett gör bilen ”självstyrande”. Det innebär att den styr tillbaka utan förarens medverkan om en körfältslinje korsas utan att blinkern är påslagen. Dessutom farthållare med radar som anpassar hastigheten till trafiken framför. Tredje delen är automatisk nödbroms om bilen kommer för nära ett annat fordon utan att föraren reagerar som hos Volvo XC60. Kostnaden för dessa är 59 000 kronor. Jag provade dem när bilen introducerades och skulle gärna vilja ha dem av komfort- och säkerhetsskäl. Provbilen med priset 304 900 kronor hade dem inte.

Nya Accord är en blandning av det allra senaste och av riktigt simpla lösningar av gammalt snitt. För att gå på det simpla först. Handbromsen är fortfarande en gammaldags spak mellan sätena. Allt fler ”finbilar” i den här klassen har elektronisk broms som läggs an med en knapptryckning och som släpper när bilen rullas igång igen. VW Passat var bland de första och har nu åtskilliga efterföljare.

Värre är att motorhuven hålls uppe med en järnpinne istället för av en hydraulkolv. Det är inte vad jag väntar mig i en dyr och i övrigt tekniskt avancerad bil som kom ut på marknaden 2008. Även om bilägaren i gemen aldrig gör något åt motorn på egen hand måste man ju ibland åtminstone fylla på spolarvätska. Något numera så vanligt som nyckellöst system är inte ens tillbehör till nya Accord.

På provbilen var bakluckan lika elegant som huven var simpel. I Executivepaketet med bland annat läderklädsel och taklucka är nämligen öppningen och stängningen av luckan elektrisk. Vi tar väl bagageutrymmet på en gång. Det är högst ordinärt för att vara en kombi i klassen där BMW 3-serien, Mercedes C-klass och Audi A4 toppar. Det rymmer 626 liter men om man fäller bakre ryggstöden så ökar förstås volymen rejält. Golvet är slätt men bredden begränsas påtagligt av bakvagnens fjäderben.

Bilen saknar reservhjul. I gengäld har man ett rejält ”hål” att dölja småprylar i trots att ett verktygsfack tar bort en del av volymen. Utmärkta fästöglor för säkring av gods är infällda i golvets fyra hörn.

Då går vi in i bilen. Väl på plats i någon av stolarna fram sitter man förträffligt i välformad och rejält skålad dyna och ryggstöd. I min smak är det inte många fler än Saab 9-3 som kan konkurrera. Fram är det dock ganska krångligt att ta sig i och ur. Bak är det lättare. Två sitter förstklassigt i varsin fåtölj. Mittplatsen bak är som alltid mindre bekväm.

Bilens inre känns betydligt mer påkostad än hos föregångaren med goda materialval. Förarplatsen är utmärkt planerad med reservation för en väldigt mängd knappar i ratten, jag fick det till 18. Knapphysteri är det också för radion i mittkonsolen. Det tar sin tid att hitta rätt. Ratten är ställbar i alla ledder och ytterspeglarna är behagligt stora.

Provbilens helt nya diesel är en härlig bekantskap. Motorn går igång blixtsnabbt även efter en natt i minusgrader. Snabbare förvärmning har jag aldrig upplevt. Vridmomentet redan från låga varv är imponerande. Den ytterst lättarbetade manuella lådan, dieseln går inte att få med automat, behöver man inte använda speciellt ofta ifall man inte har lust. Jag mätte upp en förbrukning av 0,69 liter per mil, prick en deciliter mer än vad deklarationen säger.

Det här är en bil man gärna kör långt men även med nöje på slingerbultar. Fjädringskomforten är hög och den variabla styrningen är härligt precis och ger utmärkt vägkänsla. Accord är på det stora hela tystlåten men på grov asfalt sprids en hel del däcksljud i kupén

Nya Accord är en trygg bil även sett till den passiva säkerheten. Modellen kammade full pott, fem stjärnor, med utmärkta 34 poäng i Euro Ncaps krockprov. Även barns säkerhet i bilen fick toppbetyg. Fogängarprovet gav tre av fyra möjliga stjärnor.

Mer läsning

Annons