Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Baksmälla väntar efter partyt i Paris

/
  • Porsche Panamera som kombi? Nja, Sport Turismo föredrar Porsche att kalla den här bilen som dock är rymligare och mera praktisk än en vanlig Panamera. Den drivs av nästa generations hybridsystem som gör det möjligt att köra ända upp till 130 kilometer i timmen med enbart eldrift. Vid mera anständig fart räcker batteriet till drygt tre mils avgasfri körning.
  • En cykel på en bilsalong? Jovisst, om den kommer från Peugeot! Onyx Concept Bike har ram, hjul och sadel gjorda i kolfiber. ­Växelpaketet kommer från Shimano och heter Dura-Ace Di2.
  • En Bentley för racerbanan? Även om det verkar lite otänkbart så har märket faktiskt härjat på tävlingsbanorna förut. Senast 2003 då man vann på Le Mans. För att klara reglementet blir Bentley Continental GT3 bakhjulsdriven medan den civila versionen GT Speed är fyrhjulsdriven.
  • Kombiversionen av nya Mazda 6 gapar stort. De första exemplaren som lämnar fabriken i december går faktiskt till kombilandet Sverige. Till och med priserna är i stort sett klara och börjar på 240 000 kronor. Och då lär standardutrustningen vara generöst tilltagen.
  • Trots alla spektakulära superbilar är nya Renault Clio den stora stjärnan på bilsalongen i Paris. Folkbilen som hittills sålts i nästan 12 miljoner exemplar. För första gången visas här också kombiversionen Clio Sport Tourer. En dieselmotor som klarar även de nya svenska miljöbilsbestämmelserna kan säkert locka.
  • Tvärställd motor och framhjulsdrivning – BMW-entusiasterna lär få tänka om redan till 2014 då Concept Active Tourer av allt att döma når de europeiska handlarna. Då som en utmanare till Mercedes nya A-Klass. Den färdiga bilen ska visas i Genève i vår.
  • Peugeots mest spektakulära bil på salongen i Paris är ritad av den norske designern Per Ivar Selvaag och är till stora delar tillverkad i koppar.
Övriga karossdelar är av mattlackerad kolfiber. Bilen drivs av en 3,7-liters V8-diesel på 600 hästkrafter plus elmotor som omvandlar rörelseenergin till 80 extra hästkrafter.
  • En stolt projektledare vid Volvos nya V40 Cross Country, som premiärvisas på bilsalongen i Paris. Håkan Abrahamsson kunde också meddela att orderingången är större än väntat.

Annons

Bilsalongen i Paris är visserligen inte störst mätt i antalet kvadratmeter och utställningsobjekt, men publikmässigt slår den allt. Fransmännen skäms inte ett dugg för att de älskar bilar.

Innan årets Mondial de l’Automobile, som är det officiella namnet på den franska bilsalongen, slår igen portarna för den här gången kommer uppskattningsvis 1,3 miljoner besökare att hinna passera mässhallarnas entré vid Porte de Versailles. Det är dubbelt så många som exempelvis salongen i Detroit lockar till sig.

Att den europeiska bilindustrin kämpar i samma uppförsbacke som konkurrenterna i övriga delar av världen märks inte. Av ljudvolymen i mässhallarna att döma verkar det vara pukor och trumpeter som gäller i varenda monter. Men sanningen är förstås att för en del av utställarna blir årets salong den sista. Med en årlig överproduktion på fem-sex miljoner bilar är det ofrånkomligt att någon måste lämna båten.

Rolf Gildenlöw/TT Spektra

Mer läsning

Annons