Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bantad Porsche bättre på det mesta

/
  • Porsche Boxster S drar blickarna till sig, till och med i Saint Tropez där invånarna är vana vid betydligt exklusivare bilar.
  • Inredningen är ny och mittkonsolen känns igen från Panamera med raka linjer, grupperade knappar och mer användarvänlig miljö.
  • Med längre hjulbas sitter även längre personer bekvämt i de lätt skålade stolarna.
  • Bagageutrymmet bak rymmer 130 liter även med taket nere. De två locken längst upp är påfyllning av spolarvätska och olja och det enda man ser av motorrummet. Motorn sitter rakt under.
  • Dubbla avgasrör placerat i mitten bak.
  • 19 tum är standard, 20 finns som tillval.
  • Åtråvärt emblem.

Nya Porsche Boxster S mullrar ljuvligt. Snabbare och lättare än förut ligger den ändå klistrad mot vägen. Och i Sverige är redan hälften av exemplaren sålda.

Annons

Det bluddrar och sprakar och spottar och puffar. Dovt vibrerande ända in i ryggmärgen, gasen viner öronbedövande i falsett och följs av ett fräsande.

Om du gillar motorljud finns dessutom en knapp som gör att ljudet förstärks. Och ja, det vill man.

Ner med taket och ut på slingriga vägar på franska rivieran. Trots att vägarna bitvis är så smala att möte är omöjligt känns bilen trygg. Styrningen är bekväm direkt och bromsarna likaså, men går även att glida på inför en gömd kurva. Så fort jag släpper gasen vidtar bludderljudet och dubbelkopplingslådan, PDK, växlar ner obemärkt innan jag slickar bergväggen och hoppas på fri väg. Ny gas och motorns falsett känns i hela kroppen.

Nya Porsche Boxster S har blivit bättre på det mesta: Lättare, snålare, snabbare, snyggare, behändigare. Även proportionerna har ändrats med längre hjulbas, kortare överhäng och bredare spårvidd. Bilen får en lägre tyngdpunkt och både ser och känns som klistrad på de kurviga vägarna. Porsche Boxster S har dessutom bantat och väger 35 kilo mindre än föregångaren.

Motorn är mer effektiv. 3,4-liter ger i nya Boxster S fem fler, 315, hästkrafter och fixar 0-100 på endast 4,8 sekunder. Trots att prestandan ökat är bilen snålare. Bilen har start/stopp och också en frihjulsfunktion så när jag släpper gasen frihjular bilen i stället för att motorbromsa, och sparar bränsle. Ingen av funktionerna funkar i sportläget då bilen får lite extra bett jämfört med komfortläget som är optimerat för låg bränsleförbrukning.

Som tillval finns ett Sport Chrono-paket med ett sport plus-läge där bilen ytterligare optimerar växlingspunkterna. Det passar perfekt för bankörning tillsammans med stoppuret, som finns både digitalt och analogt. Med sport plus-läget blir bilen även extra högvarvig och ljudet är ljuvligt. Kraften är jämnare, men större redan från start. Men bäst gör sig Boxster S i högre motorvägsfart med varvpilen rakt upp vid cirka 4 000. Här är kraft och ljud som bäst.

Även taket är snabbt. Nio sekunder för att öppna eller fälla i hastighet upp till 50 kilometer i timmen passar perfekt när regnskuren överraskar. Med taket på är det ändå gott om plats för nästan en två meter lång förare. Taket har minskat i vikt med tolv kilo och sluter tätt och gör resan imponerande tyst.

Bilen lanseras i april och kommer även i utförande utan S, då med en 2,7-liters motor med 265 hästkrafter. Standard är en sexväxlad manuell låda. Sverige ska sälja drygt 60 bilar och redan är nästan hälften sålda, då med den större motorn och PDK.

Helena Lundberg/TT Spektra

Helena.lundberg@ttspektra.se

Mer läsning

Annons