Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bantad Scénic bäst i klassen

/
  • Renault Grand Scénic känns modern, designen är snygg. Med den snåla motorn kan man åka snyggt med gott samvete.Foto: Ulla Hasselgren
  • Renault Grand Scénic känns modern, designen är snygg. Med den snåla motorn kan man åka snyggt med gott samvete.Foto: Ulla Hasselgren
  • Sjusitsiga Grand Scénic med nya motorn Energy dCi 130 kommer att bli en intressant familjebil. Den är snål och miljöklassad.Foto: Ulla Hasselgren
  • Är man sju i bilen finns knappt om plats för bagage.Foto: Ulla Hasselgren
  • Instrumenteringen är delvis ny, den lilla kepsen på instrumentbrädan är inte bara intressant och kul, den skuggar också för solen.Foto: Ulla Hasselgren
  • Den nya snåla dieseln har flera tekniska innovationer som kommer från Renaults erfarenheter inom Formel 1.Foto: Ulla Hasselgren
  • Den nya snåla dieseln har flera tekniska innovationer som kommer från Renaults erfarenheter inom Formel 1.Foto: Ulla Hasselgren
  • Det är tyst och skönt i kupén och det är lätt att bygga om inredningen efter antal passagerare.Foto: Ulla Hasselgren
  • Det är tyst och skönt i kupén och det är lätt att bygga om inredningen efter antal passagerare.Foto: Ulla Hasselgren
  • Det är tyst och skönt i kupén och det är lätt att bygga om inredningen efter antal passagerare.Foto: Ulla Hasselgren

Nu börjar det hända stora saker på motorfronten. Renault har satt en så snål diesel i familjebussarna Scénic och Grand Scénic att de klarar miljöbilsgränsen. Inte dåligt!

Annons

Downsizing är en policy som de flesta biltillverkare lever efter i dag. De minskar på cylindervolymen men får mer kraft, mindre förbrukning och minskade koldioxidutsläpp. Bantning och träning med andra ord.

I Renaults fall handlar det om att man kastar ut sin gamla 1,9-liters dCi 130 till förmån för en helt nyutvecklad 1,6-liters diesel som ger 130 hästkrafter och ett mycket trevligt vridmoment på 320 newtonmeter vid 1 750 varv.

Som en del i bantningen har motorn start/stopp-system och bromskraftåtervinning. Men här finns också en hel del tekniska lösningar från företagets erfarenheter inom Formel 1, bland annat ett multiinsprutningssystem och en "kvadratisk motorarkitektur" med större diameter hos ventilerna. Det ger effektivare förbränning som i sin tur ökar prestandan och sänker förbrukningen.

Summan av kardemumman är att bilen nu drar 20 procent mindre jämfört med den gamla motorn. Vid blandad körning blir det 0,4 liter per mil och ett koldioxidutsläpp om 115 gram per kilometer, 34 gram mindre än tidigare.

Det är bra jobbat och bäst i klassen. Men det har kostat förstås, tillsammans med utvecklingspartnern Nissan har man investerat 230 miljoner euro i det här motorprojektet.

Renault är omåttligt stolt över den här motorn, som tillverkas i företagets fabrik i Cléon, och kommer att sätta den i fler modeller framöver, bland annat i Mégane.

Motorn är trevlig och tack vare det generösa vridmomentet väldigt stark och stabil. Den drar skönt i backarna och jag behöver inte fundera så mycket vid omkörningar, jag drar på och glider om.

Till bilen hör en 6-växlad manuell låda.

Hela bilen har fått sig ett lyft, bland annat finns en ny display, lite nya stajlingdetaljer och färger. Materialvalen i kupén är sobra, alla knappar och reglage sitter logiskt placerade. Även komforten och ljudet i kupén är bättre, det vill säga tystare.

Sju personer kan åka med i bilen även om de två bakersta platserna är mer nödplatser. När de inte behövs fäller man lätt ned sätena och får då plats för bagage.

Tycker du att det är onödigt med de där två extrastolarna kan du ju välja Scénic med plats för fem. Den har samma förnämliga motor och är 15 000 kronor billigare.

Ulla Hasselgren/TT Spektra

ulla.hasselgren@ttspektra.se

Mer läsning

Annons