Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bränslepriser osmaklig soppa

Annons

Vad ska man tro om etanolen? Bättre miljömässigt än bensin, visst. Men en lösning på litet längre sikt. Knappast. Gasdrift, helst lokalt producerad biogas från matavfall och reningsverk, är en bättre väg i väntan på elbilar och el/bränsleceller. Vägen till en väl fungerande infrastruktur för gasbilar tycks ännu lång.

Nu tror ”alla” på ett snabbt genombrott för elbilarna. Sanningen är nog att det krävs mycket utvecklingsarbete, främst på batterisidan, för att du och jag för rimliga pengar ska kunna köpa oss elbilar som fungerar väl i nordiskt klimat.

Efter många års problem med infrastrukturen är det problemfritt att hitta E85-pumpar. Gävle hade under många år en enda som stod nära nog oanvänd. Sen kom ytterligare fem-sex runt om i länet med stöd av ”klimppengar” från landstingets och kommunernas klimatutvecklingsprogram.

Riktig fart med blev det med pumplagen som säger att varje bensinstation utöver fossila bränslen måste ha ett miljöbränsle. Klart billigaste investeringen är en etanolpump från 150 000 kronor till det dubbla. Klart att etanolen, i kombination med miljörabatten för alla privatpersoner som köper sådana bilar, fick en riktig skjuts.

I en pressrelease berättar Statoil att bolaget nu har 353 E85-pumpar. Kikade runt lite på nätet och fann att OK/Q8 ligger ett tuppfjät högre med 355. Shell har runt 200, Jet drygt 150, Preem ett hundratal medan Hydro och Uno-X tillsammans har cirka 100. Summan är i runda tal 1 250 pumpar.

Försäljningen av E85 ökade kraftigt under 2008 trots nedgången från oktober. Den 1 november prishöjdes E85 90 öre med motiveringen att inblandningen av bensin under vintern är 25 procent mot normalt 15.

Efter höjningen fortsatte bensinen ner på grund av fallande konjunktur och dollar. Statoil sålde 76 miljoner liter E85 under förra året, upp nära 80 procent jämfört med 2006. Detta trots raset i december på 62 procent jämfört med oktober.

Gröna bilister konstaterar att dollarn sjönk lång tid utan att etanolpriset påverkades. När vinterkvaliteten infördes den 1 november höjdes priset omedelbart, samtidigt och lika mycket hos alla bolag. Den ökade andelen bensin motsvarar bara en tredjedel.

Gröna bilister har helt klart en poäng i detta. Lobbyorganisationen begär att Konkurrensverket ska granska oljebolagens tröghet åt ena hållet och blixtsnabba agerande åt andra hållet.

När bensinen var som billigast före årsskiftet var det i runda tal två kronor dyrare per mil att köra miljöbilar med E85 i tanken än med bensin. Efter skattehöjningarna på bensin och diesel är skillnaden lägre men ännu stor.

Gröna bilister har skrivit brev till alla borgerliga riksdagsledamöter där de pekar på att fyra månader med ”dåligt reglerad marknad” kan underminera tolv års klimatarbete. De kräver att politikerna vaknar upp så att det inte fortsätter att vara lönsamt att ”agera klimatvidrigt.”

Mer skatt på bensin, lätt att genomföra, eller lägre moms på E85, kräver EU-godkännande, återstår att se. Annars lär E85-raset fortsätta.

Mer läsning

Annons