Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Däcket lagar sig självt!

/
  • En spik i däcket är inga problem för det självlagande däcket. Det är fyllt med en gummiblandning som trycks ut i hålet av däckets inre tryck och lagar det blixtsnabbt. Foto: Michelin
  • Pascal Cousnon, teknisk chef på Michelin, visar det nya självlagande däcket. Det ska finnas på marknaden senast om tre år.

Om några år är det inte längre något problem att få en spik i däcket. Då kan däcket nämligen laga sig självt.

Annons

Drömmen om självlagande däck har funnits länge, men hittills har ingen lyckats hitta en lösning som fungerar riktigt bra. Nu har Michelin ett däck på gång som ska fixa nio av tio punkteringar.

Kemisterna hos den franska däcktillverkaren har nämligen uppfunnit en gummiblandning som är precis lagom flytande.

– Gummiblandningen finns inne i däcket. Trycket i däcket gör att den automatiskt förs mot hål i däcket och fyller igen dem mycket snabbt, säger tekniska chefen Pascal Cousnon.

Det spelar ingen roll hur många spikar du får i däcket.

- Vi har testat med tiotals efter tiotals spikar i samma däck utan någon skillnad i resultat. Det kommer att fungera för alla punkteringar av det slaget under däckets livstid.

Däremot fungerar inte lösningen om punkteringen uppstår av att man kör på ett större föremål eller skadar däcket på sidan.

Tidigare försök med självlagande däck, både från Michelin och andra tillverkare, har fallerat för att gummiblandningen haft en tendens att sjunka till botten av däcket när man parkerar. Då skapas en obalans i däcket.

Blandningarna har även varit klistriga och kladdiga, vilket skapat problem när man ska byta eller laga däcket. Dessutom har de gett däcket ett högre rullmotstånd, vilket ökat bränsleförbrukningen.

– Med den här nya tekniken slipper vi allt sådant, det finns inget som blir sämre jämfört med vanliga däck, säger Cousnon.

Med självlagande däck kan på sikt alla bilar köras utan reservdäck, vilket minskar bilens vikt med ungefär 30 kilo. Det betyder minskad bränsleförbrukning och mindre koldioxidutsläpp.

Men det betyder också att färre däck behöver tillverkas eftersom färre däck kasseras. I Europa får det kanske ingen dramatisk betydelse. Här inträffar i snitt bara en punktering på 75 000 kilometer. I delar av Asien är det en helt annan sak, där kan man få punktering så ofta som var 3 000:e kilometer.

– På snabbväxande marknader som Kina kan det här däcket få en enorm betydelse.

Thomas Arnroth/TT Spektra

thomas.arnroth@ttspektra.se

Mer läsning

Annons