Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De har ständig jour mot halkan

/
  • Tre personer som ser till att vägarna i Gästrikland är farbara och helst halkfria också under jul- och nyårshelgerna, från vänster Mikael Hellman, Johan Larsson och Peabs platschef Thomas Haag.

Annons

Julen är en av årets största trafikhelger. Och farligaste. I genomsnitt 31 personer har dött i trafikolyckor dagarna före och efter jul i ett tioårsperspektiv. Allra farligast är det dagen före julafton och 28 december. Med koll på bilen och väl tilltagen restid minimerar du riskerna.

På vägarna i Gästrikland liksom i delar av Hälsingland ansvarar Peab för att väglaget blir det bästa möjliga tänkbara även under jul/nyår med många röda dagar.

– Saltladorna är fyllda och vi har högsta beredskap, säger Thomas Haag, platschef i Gävle. Flera av Peabs plog- och saltbilar har GPS. Därför är det enkelt att se hur många plog- och saltsvängar de gjort.

– De som kör på de största vägarna (E4, riks 80, väg 76 och väg 56) har saltat och plogat nära 50 gånger redan i vinter, säger Haag. Under hela förra vintern blev det ungefär 120 pass med saltning och plogning.

Natten mot fredag var första gången på länge som ingen halkbekämpning behövdes i Gästrikland. Det var plusgrader hela natten både i luften och i vägbanorna.

Thomas Haag tycker att det känns som om klimatet ändrats tydligt de senaste fem-sex vintrarna. Saltåtgången har dock varit ganska konstant . Ungefär 3 000 ton går åt till halkbekämpningen på vägarna i Gästrikland. Numera sprider man mindre mängder än tidigare och kan dessutom välja mellan befuktat salt eller saltlösning beroende på väderläget. Vid frosthalka är saltlösning effektivast men tappar å andra sidan effekt snabbare än befuktat salt.

Mindre trafikerade vägar, gamla E4 Gävle - Hamrånge är ett exempel, hålls som vinterväg när det är snö och kyla. När halkrisken ökar saltar man även där.

Haags erfarenhet är att det på senare år blivit vanligare med regn samtidigt som vägbanorna håller minusgrader. Resultatet blir förstås ishalka som kräver effektiva saltinsatser. Helst ska saltet ligga på vägen innan det börjar regna.

Under fredag regnade det och var fem grader varmt. Därmed fanns inget behov av att salta vägarna.

– Men till kvällen är jag säker på att det blir en runda. Temperaturen ska nämligen sjunka då.

När Peabs jourhavande kallar ut sina styrkor ska förarna vara ute inom 45 minuter oavsett tid på dygnet. De som kör på det mindre trafikerade vägnätet har ytterligare en kvart på sig.

Johan Larsson är en av de åkare som har vägjour i Gästrikland under helgerna framöver. Han är van att ha ständig jour från mitten av oktober till fram på vårkanten.

– Vi jobbar på precis som vanligt under jul och nyår. Helgerna gör ingen skillnad för oss.

Mer läsning

Annons