Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En blå Picasso till rimligt pris

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Inga tvära hörn. Citroën Picasso är en rund och gullig fransyska med rymd invändigt och en inredning som bör göra bilen till en favorit bland barnen.

Som en överjäst fralla. Hur skiljer man på fram och bak? Given favorit bland barnen. Det var röster från omgivningen om Citroëns lilla och oväntat stora familjebuss Picasso. Den är byggd kring Xsara, en bil i Golfklassen.

Annons
Bilen som fått låna den världsberömde spanske målarens namn och signatur har funnits i drygt två år och har redan tillverkats i cirka 700 000 exemplar. Låna och låna förresten. Helt klart att Citroën fått betala många, många sköna euro till målarens efterlevande. Hur stor summa, kanske styrs den av antalet tillverkade bilar, är dock såvitt jag vet en bevarad hemlighet.
Bilen tillverkas inte i ursprungslandet Frankrike men väl i Spanien, Brasilien - och Kina.
Modellen tog ett rejält skutt uppåt i Sverige under förra året och såldes i drygt 900 exemplar. Grundmodellen Xsara fann strax över tusen köpare.

Modellutbudet har precis breddats med en variant med ny och större motor (två liters volym och 100 kW/190 Nm) i kombination med sekventiell automatlåda. Bilen säljs enbart i lyxutförande med klimatanläggning, lättmetallfälgar, läderklädd ratt och litet annat. Säkerhetsfrämjande finesser som antislir och elektronisk stabilitetskontroll, ESP, ingår.
Jag kan tänka mig att den starkare och mer påkostade modellen kan locka ytterligare kunder till den praktiska familjebilen.
Barnen sitter högt och bra bak och har egna bord att fälla upp från framstolarnas ryggstöd. Mittstolens ryggstöd kan fällas fram som "fikabord". En, två eller alla tre stolarna kan lyftas ur bilen när man har stort lastbehov. Sätena kan också flyttas 14 centimeter framåt.
Bekvämligheten hade dock i mitt tycke gärna kunnat få vara litet bättre. Sätena är ofranskt hårda samtidigt som ryggstödet står så upprätt att jag upplever det som obekvämt.
Eluttag på hatthyllan är perfekt för den som vill lyssna på egen musik eller spela elektroniska spel.

Kupén är ljus och rymden påfallande, måtten till trots. Provbilens stora glastak bidrar till att öka ljus- och volymkänslan. Främre delen av taket öppnas elektriskt, den bakre rutan är fast. Solskyddsgardinerna, den främre i provbilen var väldigt krånglig att fästa, behövs säkert när solen strålar.
Picasso har utmärkt plats för familjens långresebagage. Luckan öppnar stort och har dubbla inre handgrepp som underlättar stängning. Vid höger hjulhus är en tunn behållare fästad. Den innehåller en lätt utvikbar shoppingvagn (!) som klarar 18 kilos last. Bonus vid storhandel.

Förarplatsen är okonventionell med instrumenten mitt på panelen och digital hastighetsmätare. Känns avigt direkt men snart vänjer man sig och blicken hamnar rätt utan att irra. Man sitter högt och ganska upprätt. Tyvärr kan ratten enbart ställas in i höjdled.
Det är påfallande långt fram till vindrutan. Runtomsikten är utmärkt. Till detta bidrar huvudstöden bak. De går att trycka ner helt i ryggstödet när de inte behövs.
Motorn har gott om kraft men känns ändå stundtals helt orkeslös. Det beror på att växellådan ibland växlar vid fel tillfällen. Det leder till ryck och ibland till så lågt varvtal att motorn nästan storknar.
Förklaringen är troligen att lådan är adaptiv. Växlingsprogrammet ändras utifrån förarens körsätt och hinner vad jag förstår inte alltid ställa om vid tempoändringar. Trendriktigt kan föraren också sköta växelväljaren manuellt.

Bilen är tämligen bullrig, speciellt i baksätet, när man kör undan. Mycket däcksljud leds in i kupén från vägar med grov asfalt.
Det finns gott om plats för prylar litet varstans i bilen. Handskfacket är riktigt stort. I golvet på båda sidor fram finns "lönnfack". Glasögonfack i taket och låda under passagerarstolen ingår också.
Picasso är en ovanligt välutrustad bil, färddator, farthållare och fortkörningsvarning är sådant som ingår. Liksom CD-radio som ändrar volym med hastigheten, nyckel med fjärrfunktion och mycket annat. Däremot saknas strålkastarspolning.
Picasso är en prisvärd bil. Jag ser 1,8-versionen som mest lockande. Med tillägg av klimatanläggning och ESP landar priset på drygt 150 000 kronor.
OLLE HILDINGSON

Mer läsning

Annons