Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En miljon räddade från trafikdöden

Bilbältet ökar chansen att överleva en krock med 50 procent. Trepunktsbältet är bilens viktigaste säkerhetsdetalj. Ännu fler räddas om användningen ökar.

Annons

Eftersom det inte finns global säkerhetsstatistik går det inte att säga säkert hur många liv trepunktsbältet räddat sedan 1960-talet. Uppskattningar tyder på mer än en miljon liv förutom de ännu fler som räddats från svåra skador.

Bältets egenskaper att hålla åkande kvar i sätet, fram som bak, är centralt för dess livräddande effekt. Hela 75 procent av dem som kastas ur bilen i en olycka omkommer. Inom EU beräknas 11 700 förare ha överlevt olyckor bara under 2005 tack vare att de använde bältet.

Siffran enbart för Tyskland var 2 000. Om dessa förare inte använt bältet skulle dödstalet i trafiken det året ha blivit det dubbla.

Motsvarande beräkningar i USA 2004 visar att bältesanvändningen räddade 15 200 liv och sparade samhället kostnader på 50 miljarder dollar.

Vid årsskiftet fanns närmare 800 miljoner bilar i världen. Antalet trafikdöda under 2008 var ofattbara 1,2 miljoner människor.

Länder med höga medelinkomster som Frankrike, Sverige, Australien och Kanada har bästa bältesanvändningen. Upp till 99 procent åkande fram har bältet på sig och nära 90 procent i baksätet.

Ändå finns det mycket att vinna på ännu större bältesanvändning. I många utvecklingsländer är bältesanvändningen mycket låg. Där är naturligtvis potentialen ännu mycket större.

Lagstiftning om bälten i bilar började komma på 1960-talet. Krav på bältesanvändning i framsätet kom på 70-talet.

Sverige var dock inte föregångare om någon trodde det. Delstaten Victoria i Australien var först med bälteslag 1971.

Mer läsning

Annons