Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En svensk fullpoängare

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Krympt 9-5. Nya 9-3 har läckra linjer som påminner om storebror. Det högt uppdragna akterpartiet och breda plåtytor baktill leder till usel sikt framför allt snett bakåt.

En femstjärnig svensk bil, javisst. Nya versionen av Saab 9-3 är inte bara en riktigt trevlig svensk bilnyhet. Den har också som första svenska modell fått fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.

Annons
Efter en första provkörning i somras på slingriga vägar i Stockholmstrakten har jag nu fått chansen att lära känna Saaben mer ingående i bitvis riktigt tufft norrländskt vinterklimat.
Och de goda intrycken står sig på de allra flesta punkter. Fast vid femton minusgrader och med tre personer i bilen var det problem att hålla de bakre sidorutorna något sånär is- och imfria. Vår baksätespassagerare klagade över utebliven utsikt under mer än tio mils körning. Men vips försvann is- och imlagret utan att vi kunde förklara det med några ändrade inställningar av värme eller ventilation. Nya 9-3 har för övrigt värmeutsläpp till bakrutan, precis som det var på bilar innan el-trådar infördes för att förbättra sikten bakåt. Jodå, 9-3 har även el-trådar.

Nya Saaben har fått massvis med beröm för sitt körglada chassi. Mina första erfarenheter stod sig även under en mer omfattande provkörning under vinterförhållanden. 9-3 är oerhört trevlig att köra och uppför sig exemplariskt även i halka. Elektronisk sladdparering, ESP, höjer säkerheten när föraren medvetet eller inte tänjer så mycket på gränserna att väggreppet är på väg att försvinna. ESP är inte standard utan kostar 5 900 kronor.
En bil som kostar en bra bit över 200 000 kronor borde ha ESP som standard oavsett körsäkerhet i grunden.
Saab 9-3 har kritiserats för att till stor del vara en Opel Vectra. Om det nu ska vara negativt. Bilarna har bottenplattan och en hel del komponenter gemensamt. De är ändå väldigt olika och i mina ögon vinner Saaben på flertalet punkter. Och det säger jag inte bara för att 9-3 råkar vara svensktillverkad.

Till körglädjen bidrar den turboladdade tvålitersmotorn på 175 hästar/265 Nm. Den svarar mycket snabbt på gaspådrag och klarar lätt omkörningar utan nedväxling. Vid behov ger fullgas på trean blixtrande omkörningskraft. Tyvärr kostar explosiviteten en hel del bränsle. Mitt snitt blev 9,3 liter per 100 km mot deklarationens 8,5. Ingångsmodellen kallas 1,8 trots att den också har tvålitersmotorn. 150-hästaren har ett lägre laddtryck på turbon. Därför stannar effekten/vridmomentet vid 150 hk/240 Nm. Bränsledeklarationen är marginellt lägre.
Man åker nära nog perfekt i de härliga framstolarna som dessutom rimligtvis bidrar till bilens höga säkerhet. Saabs inbyggda skydd mot pisksnärt har vidareutvecklats. Däremot är det inte helt lätt att t a sig i och ur bilen. Takkanten är långt nerdragen och kräver en kraftig nackvridning för att huvudet ska gå fritt.

En del i att 9-3 fick full pott i NCAP:s krockprov är att bilen har en ordentlig bältesvarnare. Förutom röd varningslampa och textvarning i dispaylen längst upp på instrumentpanelen plingar det nämligen om föraren eller passagerare fram är utan bälte när farten ökat till 30 km/tim. Tyvärr sitter bälteslåset fram så lågt och trångt att det är besvärligt att sätta på sig bältet. Apropå krångel så är också den elegant formgivna handbromsspaken ett gissel ihop med tjocka ytterkläder. Det är ofta svårt att släppa bromsen helt på grund av att kläderna kommer i kläm.
GD:s långbente VD var baksätespassagerare under en 70-milaresa. Han är bortskämd i en BMW 5-seriebil men hade enbart berömmande omdömen om åkkomfort och utrymme.
Provbilen hade xenonljus både på hel- och halvljus vilket ger väldigt bra ljus. Kostar extra. Jag gladdes också åt lampan i förardörren som belyser marken bredvid bilen när dörren öppnas.
Nya 9-3 känns som en bil att lita på i stort och smått. Jag skulle gärna äga en själv om det inte vore för prisnivån.
Modellen ligger femma i registreringsstatistiken efter elva månader. Före finns Volvos modellserier, storebror 9-5 och Renault Mégane. Under november hamnade Saab 9-3 på tredje plats med klart högre siffror än Renault Mégane och Volvo S40/V40.
Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se

Mer läsning

Annons