Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett bullrigt höghus

/
  • Rymdbil. Mazda2 rymmer massor av volym inom ett kompakt skal med mjukt rundade former. Fronten visar tydligt släktskap med Mazda6.

Japanska Mazdas senaste skapelse har modellsiffran 2. Det är ett litet praktiskt höghus som ersätter Demio. M2 är i grunden är samma bil som Ford Fiesta. Betydligt rymligare bara, vilket är höjdens förtjänst. Bilen når 155 cm över marken att jämföra Fiesta som är dryga decimetern lägre.

Annons
Fast i själva verket är Mazda2 ännu närmare släkt med koncernsyskonet Ford Fusion, också det ett högbygge baserat på Fiestas bottenplatta.
Tvåan är den första modell Mazda gör i Europa, närmare bestämt i Valencia i Spanien.

Mazda2 är en praktisk och trevlig bil på många sätt men har två saker mot sig. Den ena är komfortmässig och den andra ekonomisk.
Alldeles för mycket vägljud tränger in i Mazdas kupé. På grov asfalt är bullret besvärande redan vid 70-80 km/tim.
Och så är det priset. Provbilen gick på över 140 000 utan att vara speciellt välutrustad.
En jämförelse mellan Mazda2 och halvsyskonet Fiesta med exakt samma motor och växellåda resulterar i 14 000 kronors skillnad.
Ford Fusion är dyrare än Fiesta men några tusenlappar billigare än Mazda2. En sak att komma ihåg när priserna jämförs är att Mazda har rykte om bekymmersfritt och därmed relativt billigt bilägande i långa loppet.
Mazda2 är knappt fyra meter lång men ger gott om utrymme för fyra fullvuxna. Och ett riktigt väl tilltaget bagagerum därtill. Det hänger förstås ihop med höjden. Man sitter högt och har god överblick av trafiken, även från baksätet. Stora ytterspeglar är ett extra plus.
Bagagerummet är lättlastat eftersom luckan, med inre handtag för stängning, lyfter högt plus att tröskeln är låg. Baksätet kan fällas i två olika stora delar när man behöver lasta skrymmande saker.Huvudskydden i baksätet skymmer bakåtsikten rejält men går dessbättre att trolla bort helt och hållet när de inte behövs.
Jag upplevde framstolarna som litet hårda men ändå komfortabla. Ryggstödet ställs steglöst.
Förarmiljön är välordnad, som alltid i japanska bilar. Instrumenten är lättlästa och man finner det mesta utan problem. Ett undantag är sätesvärmen med väl undangömda knappar i underkant av stolsramen. Bilen har radioreglage i ratten.

Helhetsintrycket dras i mina ögon ner av en väldigt plastig interiör. Alla fack för prylar saknar någon form av gummiinlägg eller annat som hindrar saker från att rassla omkring i minsta sväng. Flera bilar i lägre prisklass än Mazda2 har idag materialval som ger ett mer påkostat intryck.
Körmässigt är bilen en inte speciellt spännande upplevelse. Men den känns trygg att hantera. Fiestamotorn på 80 hästar gör ett riktigt bra jobb. Medelförbrukningen på provbilen blev dock inte speciellt bra.
Jag hamnade en deciliter över bränsledeklarationen på 6,5 liter per hundra kilometer.
Säkerhetsmässigt förefaller bilen ha god nivå. Dubbla krockkuddar med tvåstegsfunktion samt sidokuddar är standard. Diskret men envis bältesvarnare för förarplatsen ingår.
Provbilen saknade el-styrda och uppvärmda speglar. För att få det krävs att man köper till touringpaket för 7 000 kronor. Där ingår också huvudskyddsgardiner som täcker fram- och baksäte. Lyktrengöring finns inte att få för pengar.
Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se

Mer läsning

Annons