Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Extra allt på Elmiamässan

/
  • Genom trådlös teknik och en touchpanel eller smartphone styrs en rad av funktionerna i Polar 840. Grundpris 700 000 kronor.
  • Nya Concorde Charisma III 900 M är en värsting för lyxlirare. Grundpriset är 1,9 miljoner kronor, men det extrautrustade mässexemplaret går loss på 2,5 miljoner.
  • Adria Altea 390 PS är ny i modellprogrammet för överkomliga 152 000 kronor.
  • Familjeföretaget Nordic visade nya Expedition. Den är 8,5 meter lång och kostar knappt 1,4 miljoner. ”Men det ingår mycket i standardutförandet”, säger Stefan Andersson, sälj- och marknadsansvarig på Nordic.
  • Adria Twin ST är en van för två personer med längs­gående bädd och toalett längst bak. Kostar cirka 500 000 kronor.
  • Hobby 600 finns än så länge bara som prototyp utan inredning.
  • En del av interiören i nya Concorde Charisma III 900 M.
  • Nu ska husvagnskök se ut som vanliga kök, menar Kabe. Vita skåpsluckor och lådor finns som tillval.
  • Sober skinnklädsel i husbilen Deth­leffs Esprit I 7150 EB. Priset med två­litersmotor är 750 000.

Trådlös teknik och oändliga möjligheter till personlig utformning. Det stora är större och det lyxiga ännu lyxigare på Elmias husvagns- och husbilsmässa.

Annons

När Elmia husvagn och husbil firade 30 år förra helgen spände branschen musklerna ordentligt. Alla fabrikat på den svenska marknaden fanns representerade i Jönköping liksom hela raddan av tillgängliga modeller av både husvagnar, husbilar och tillbehör. Sammanlagt stod drygt 500 ekipage uppställda i de gigantiska mässhallarna, varav svenska Kabe och Solifer Polar visade över 60 modeller vardera.

Bland många nyheter drog Polars jättevagn 840 till sig intresse. Med trådlös teknik kan man via en smart mobiltelefon eller en touchpanel på väggen styra en rad av funktioner som belysning, vattennivåer och vagnens lutning. Systemet är tillgängligt via internet, vilket ger ägaren möjlighet att kontrollera vagnens status utan att vara på plats. Grundpriset för Polar 840 är 700 000 kronor. Polar visade också upp sin första riktiga husbil, halvintegrerade Polar 3504 för 1,4 miljoner kronor. Det är en efterföljare till förra årets hästbil Multi 800.

Kabe hade bland annat med resevagnen Royal 560 L GLE för två personer för knappt 400 000 kronor. Den större Royal 750 DGLE, som kostar cirka 550 000 kronor, har husbilsinredning, vilket betyder att man kan stänga till mellan sov- och duschdel och vardagsrum. Travel Master 690 och 730 har ett enklare chassi och mindre utrustning för att slå sig in bland de något mindre husbilarna.

I budgetsegmentet fanns till exempel den nya enkla husvagnen Adria Altea 390 PS för överkomliga 152 000 kronor. Adria visar också Van Twin SF för cirka 500 000 kronor. Den har tvär- eller längsgående bädd och är lämplig för två personer.

Kristinehamnsbaserade familjeföretaget Nordics senaste husbil Expedition med fyra bäddar kan fås som halvintegrerad eller med alkov och med chassi från Fiat eller Mercedes för 1 375 000 kronor.

– I stället för att ha ett lägre grundpris gör vi tvärtom och tar med så mycket som möjligt som standard, säger Stefan Andersson, sälj- och marknadsansvarig på Nordic.

För premiumsugna fanns bland annat nya Concorde Charisma III 900 M med ett grundpris på 1,9 miljoner kronor. Den extrautrustade visningsbilen, med uppgraderat chassi och komfortpaket, ligger på 2,6 miljoner kronor. Vill man ha shoppingbilen med sig på resan är Concorde Liner Plus ett alternativ. In med extrabilen husbilens garage – grundpris 2,95 miljoner kronor.

Det genomgående intrycket är att husvagnarna och husbilarna, med undantag för de få budgetalternativen, är dyrare, större, erbjuder mer komfort och mer utrymme för personliga önskemål. Husvagnsbranschen presenterade siffror som visar att snittpriserna för nya husbilar stigit med tio procent och för husvagnarna med 4,4 procent. Medelpriset på en husbil är 1 100 000 kronor och för husvagn 355 000 kronor.

– Kunderna köper större modeller och väljer i allt oftare mer extrautrustning och tillbehör, säger Jörgen Nyström, projektledare för Elmia Husvagn och Husbil.

Tomas Hägg/TT Spektra

tomas.hagg@ttspektra.se

Mer läsning

Annons