Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Familjebuss med bilkänsla

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Ingen buss. Formen och de sju sittplatserna till trots är höghusversionen av Avensis mycket personbilslik ur förarens synvinkel. Och riktigt smidig även i trång stadstrafik.

Litet av buss till utseendet men väldigt mycket personbil körmässigt. Toyota är det största japanska bilmärket på den svenska marknaden. Nu är det tidigare välfyllda programmet ökat med en Versovariant av mellanstora Avensis. Nykomlingen i den allt rikligare floran av MPV-bilar/bussar kan ställas mot bland andra Volkswagen Sharon, Mitsubishi Space Wagon, Mazda MPV och Hyundai Trajet.

Annons
Toyota har extrahöga versioner ävenav lilla Yaris och litet större Corolla.
 
Avensis Verso är utvecklad vid Toyotas designavdelningi Frankrike. Den ersätter sexsitsiga Picnic, som aldrig blevnågon framgång hos oss. Versomodellen är femcentimeter längre än Avensis kombi och tio centimeterlängre än sedanen. Och nära nog tre decimeter högre.
 
Verso är en körtrevlig bekantskap ochkänns mer som en personbil än som en minibuss att köra.Detta trots att man sitter högt, vilket ger utmärktöversikt. Bilen är också lätthanterlig istan.
 
Framsätena är behagliga med rejälasidostöd. Mittradens tre separata stolar ger gott om platsför åkandes ben och huvud. Däremot blir det trångti axelhöjd eftersom Avensis Verso är jämförelsevissmal.
 
De två extrasätena längst bak äri första hand avsedda för barn eller småväxtapersoner. Det är litet trixigt att ta sig dit och huvudhöjdenär begränsad. Men kortare sträckor kan ävenvuxna åka där om det kniper. Bakstolarna är förståsuttagbara. Men de är tunga och svåra att få påplats igen. Opel Zafiras och Honda Streams lösning med attgömma stolarna under golvet är bra mycket smartare.Det går också att fälla ena eller bådaryggstöden om man vill öka på bagageutrymmet.Även med sju åkande finns jämförelsevis hyggligtmed plats för bagage, åtminstone sett till höjden.Bakluckan öppnar stort och har ett perfekt handtag förstängning. Insynsskyddet är inte helt enkelt att hantera.
 
Bilen har komfortabel gång på vägenmed sin relativt mjuka fjädring. När man åkerfram känns ljudnivån behaglig även i motorvägsfart.Åkande bak drabbas av klart högre ljudnivå.
 
Förarplatsen är väl utformad mentyvärr går ratten enbart att vicka/tilta. Instrumenteringenser möjligtvis litet trist ut. Men inte i mörker! Mätartavlornahar då vit bakgrund och läckert vitlysande visarnålar.
 
Provbilen var extrautrustad med navigationsanläggningintegrerad i radion. Fungerar alldeles utmärkt, ävenpå Gävles breddgrader.
 
Toyota beprövade tvålitersmotor på150 hästar och variabla ventiltider duger gott äveni en så här pass tung (1610 kilo) och hög bil(173 centimeter). Men visst känns den i tunnaste laget närden är tungt lastad och man ska köra om ute pålandsvägen. Bränsledeklarationen är så passlåg som 8,6 liter per 100 km. Riktigt så lågtlyckades jag inte komma utan hamnade på nio liter prick.Det är fortfarande en mycket bra siffra. Tyvärr ärmotorn i miljöklass 3.
 
Det finns gott om fack för förvaring avprylar, däribland ett härligt fack med lucka mitt påinstrumentpanelen. Det största finns under golvet längstbak. Det rymmer 70 liter.
 
Bilen har trepunktsbälten och huvudskydd påsamtliga platser och sex krockkuddar. Än är den intekrockprovad i NCAP.
 
I grundprisen på 228 000 ingår det mestaman kan önska sig, till exempel AC. Och återinfördtreårig vagnskadeförsäkring.
 
Avensins Verso kommer säkert att slåmot Toyotas större och dyrare minibuss Previa.

Mer läsning

Annons