Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fegremmen fyller 50 år

/
  • Mannen som uppfann trepunktsbältet, Nils Bohlin, testar sin egen uppfinning 1959. Foto: Volvo
  • 1959 införde Volvo trepunktsbältet som standard i sina bilar. Inte förrän 1975 blev det lag på att ha bilbälte i framsätet.

Annons

Den 13 augusti 1959 premiärvisades en Volvo PV 544 i Karlstad. Det unika med denna bil var att den var först i världen med trepunktsbälte som standardutrustning. Volvos grundare – Assar Gabrielsson och Gustav Larsson – hade sin inställning klar. ”Bilar körs av människor. Grundprincipen bakom allt vi gör måste alltid vara säkerhet.”

När Gunnar Egellau blev ny vd 1956 ville han att Volvo skulle expandera i USA. Säkerhet skulle vara en viktig del av bilens image. Han lyckades locka över Nils Bohlin som var SAAB:s bästa flygingenjör. Bohlin hade arbetat med hur man skyddar piloter i cockpiten. Hos Volvo fick han uppdraget att lösa problemen med hur man på bästa sätt kan hålla föraren på plats vid en krock.

Efter ett par månaders tester kom han fram till att kraftigt bälte som hade tre fästpunkter skulle fungera bäst. En rem skulle gå över bröstet och skydda överkroppen, den andra remmen skulle gå över höfterna.

På Volvo var man skeptisk till hur populärt det skulle bli för en bilist att krångla på sig ett kraftigt säkerhetsbälte. Bohlin var övertygad om att komfort och smidighet var nyckeln till framgång. ”Min konstruktion fungerar lika mycket för att bältet är bekvämt som för att det är säkert”, sa han 1958 när patent på hans revolutionerande uppfinning beviljats.

Ett år senare var säkerhetsbälte, tillverkat av företaget Auto Liv, standardutrustning i Volvo PV 544 och Volvo Amazon. Auto Liv grundades i ett garage i Vårgårda 1953 och gjorde sitt första bilbälte av ett halsband för tjurar.

Säkerhetsforskare har uppskattat att trepunktsbältet reducerade risken att dödas eller skadas allvarligt vid kollision med cirka 50 procent. Även SAAB införde säkerhetsbälte som standard 1961.

Men det skulle dröja till 1975 innan det blev lag på att använda säkerhetsbälte i framsätena. En lag som behövdes eftersom motståndet till en början var stort mot att använda vad som i folkmun kallades för ”fegrem”. Hans Johansson, i dag pensionär, jobbade på Trafiksäkerhetsverket i Göteborg som bilinspektör. Han minns svenskens inledande skepsis.

– Folk var rädda för att sitta fastspända om bilen skulle börja brinna eller åka över en kajkant. Många trodde att det räckte med att ta emot sig med armarna vid en krock! Därför satsade TSV stora resurser på informationskampanjer, ”Har du en elefant i baksätet?” eller bilden på den nakna kvinnan med bilbälte och blåmärken.

Han minns ett tillfälle sommaren 1975 när han var ute och rutinkontrollerade bilar.

– Jag stötte på en förare som körde utan bälte. Jag påpekade att man bör ha bälte men han svarade ”lagen börjar ju inte gälla förrän på söndag”.

Mer läsning

Annons