Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fem som försvann

/

Med Saab på fallrepet under det senaste året riskerar bil­märket att bli ännu ett av många som försvunnit. Men en tröst är att de sällan försvinner helt. Bilmärken har nämligen en förunderlig förmåga att aldrig glömmas bort.

Annons

Många forskare menar att bilens symbolvärde har förändrats de senaste decennierna och att den i framtiden kommer att betraktas mer som en funktion än en symbol för frihet, status eller något annat personligt.

Annat är det med 1900-talets bilar. Många av de riktigt gamla bilmärkena är omgärdade av känslor och mystik. Känslor som inte dött bara för att bilmärket försvunnit. Inte ens ganska trista bilmärken, som holländska Daf är helt bortglömda.

Här är fem märken som inte finns längre, men som vi fortfarande minns.

Pontiac, 1926-2009

Ett bilmärke som General Motors, GM, startade 1926. Namnet kom från staden där bilmärket tillverkades, Pontiac i Michigan, och indirekt från den indianhövding som gett staden namnet. Därför var Pontiacs logotype en profilbild av denna hövding fram till 1959.

Pontiac är kanske mest känt för sin GTO-modell, den första amerikanska muskelbilen.

När GM krisade i slutet av 00-talet var Pontiac ett av märkena som skrotades. Den sista USA-tillverkade Pontiacen rullade av bandet i november 2009, den allra sista i världen i Sydkorea en månad senare.

Jensen, 1935-2002

Bilmärket startade när bröderna Richard och Alen Jensen 1935 tog över ett företag som tidigare byggt bussar, men det var på 1950- och 1960-talen Jensen blev kända för sina innovationer. Man använde till exempel glasfiber i karossen på Jensen 541 från 1955 och introducerade skivbromsar i sina modeller redan 1956. Tio år senare blev man först i världen med en serietillverkad personbil, Jensen FF, som hade fyrhjulsdrift och låsningsfria ABS-bromsar.

1976 gick bolaget i konkurs, men märket har så när återuppstått i olika former ett par gånger. 2002 avslutades senaste försöket, då några tiotal Jensen S-V8 tillverkades.

Kuriosa är att Jensen tillverkade Volvo P1800 mellan 1960 och 1963.

Daf, 1958-1978

Daf är en förkortning av Van Doornes Automobielfabriek. Det här är den holländska biltillverkaren som gick från att tillverka släpfordon till lastbilar och slutligen personbilar.

Daf gjorde succé med sin första bilmodell, Daffodil från 1958. Det var den första billiga småbilen med automatväxel.

Lastbilarna lever kvar, men biltillverkningen köptes av Volvo 1975. Den sista Dafen tillverkades 1978, men då som en Volvo. Volvo 343 som kom 1976 var egentligen tänkt att bli en Daf 77 och den som hette Volvo 66 såldes innan som Daf 66.

Morris, 1913-1982

Morris Motor Company började som en cykelhandel i Oxford. Ägaren, William Morris, började sedan sälja bilar och tillverkade sin första egna bil 1913 som fick namn efter staden: Morris Oxford. Morris nytänkande bestod i att använda underleverantörer för att tillverka bildelar, vilket gjorde att han kunde hålla låga priser.

Morris Minor från 1948 är företagets mest kända modell. 1952 gick man samman med Austin och kom så småningom att tillhöra British Leyland Motor. Morris Ital från 1980 blev sista modellen och 1984 såldes det sista exemplaret.

Kuriosa är att Morris Oxford III från 1956 lever kvar i Indien som Hindustan Ambassador.

Triumph, 1923-1984

Triumph började som cykeltillverkare i slutet av 1800-talet, men gick sedan över till motorcyklar. 1921 började man tillverka bilar och motorcykeldelen av verksamheten såldes 1936.

Biltillverkningen såldes till Standard 1945 och från 1950-talet blev Triumph ett renodlad sportbilsmärke. Mest kända är TR-modellerna, där den första (TR2) kom 1953 och den sista (TR8) tillverkades 1981. Trist nog var den sista modellen, Triumph Acclaim, som tillverkades 1984, i själva verket en licenstillverkad Honda Ballade. I dag äger BMW varumärket.

Mer läsning

Annons