Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förvandlingskonstnären

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Öppen pick up. Här är takbågarna med knappt tolv kilos vikt bortlyfta och lagda på det 175 cm långa lastgolv som man får med bakluckan fälld.

Fem bilar i en. Reklamen för den lilla godingen Citroën Pluriel påstår det. Och det är inte lögn.
Bilen är i grunden en sedan, precis som förlagan C3. Med tygtaket och sidorutorna öppna blir den en panoramasedan. Genom att gömma undan tak och bakruta får man en cabriolet.

Annons
Den mest spektakulära förvandlingen är när man lyfter bort takbågarna och förvandlar bilen till en spider.
Och så spider pick-up-varianten. Det får man när bakluckan med gångjärnen i underkant fälls. Den förlänger bilen med flera decimeter. Fäller man även bakre ryggstöden får Pluriel en plan lastyta på 175 centimeters längd.
Häftigt, men ack så krångligt att hantera. Fast i ärlighetens namn handlar det förstås om träning. Första gången jag började förvandla bilen hade jag jätteproblem. Tredje gången var det betydligt enklare men fortfarande inte helt lätt. Tionde gången tycker man förmodligen att det är jätteenkelt att ändra bilen från sedan till cabriolet.
Men takbågarna får man snällt lämna hemma. Och hur går det då om det börjar regna eller blir riktigt kallt när man inte är i närheten av bågarna?

Att den här bilen inte i första hand är tänkt för vårt klimat förstår jag om inte förr när jag förgäves söker efter knapparna till stolsvärmen. Det finns ingen sådan. Däremot är ytterspeglarna eluppvärmda. Förklara det den som kan.
Många tittar på den här skapelsen och ser glada ut. Det är väl det som är meningen. Många köper säkert bilen för dess uppmärksamhetsvärde. I år hittar Pluriel ungefär 500 köpare i Sverige. Det är inte illa.
De som är det minsta intresserade av bilar vet att kabrioletter kostar rejält med pengar. Det kan jag inte påstå när det gäller Pluriel. Prislappen på drygt 150 000 ger en på det stora hela påkostad förvandlingskonstnär. Det priset matchar bara koncernsyskonet Peugeot 206 cabriolet.
Provbilen hade ett paket med klimatanläggning, CD-radio, kylt handsfack, torkare med regnsensor och yttertemperaturmätare för 10 900 kronor. Lägg till lättmetallfälgar och metallicklack och priset slutar på 174 400.

Pluriel är mycket trevlig att köra, inte minst på grund av den "automatiserade manuella lådan" SensoDrive. Den late ställer in lådan i automatläge och slipper allt växlande. Det är bara att lägga i framåtläget och gasa. Man kan också köra manuellt och växla antingen med spaken eller med paddlarna framför rattkransen. Ett lätt tryck på höger paddel ger högre växel, vänstertryck ger nedväxling. Mycket smidigt under förutsättning att man släpper gasen en aning inför varje tryck. Som när man kör en bil med manuell låda alltså. En fördel med Sensodrive jämfört med en vanlig automatlåda är att bilen inte drar på tomgång. När man stänger motorn låser lådan mekaniskt. Ingen risk att bilen börjar rulla om det lutar.
Pluriel har behaglig hastighetsanpassad elektrisk styrservo. Bilen flexar oväntat litet på fartgupp.
Stolarna ser vid en första anblick litet märkliga ut. De bjuder dock alldeles utmärkt komfort. Däremot är reglagen för ryggstödslutning mer än lovligt knöliga. Ratten är ställbar i alla lägen. Baksätet ger anständigt med plats åt två inte alltför långa personer. Takhöjd finns det så det räcker och blir över. Bagageutrymmet är förstås inte världens största men med tanke på att taket och bakrutan kan gömmas under golvet därbak är det ändå riktigt bra. Om man bara vill släppa ner eller hämta upp en matkasse räcker det med att lyfta på bakrutan. Genom att öppna bakluckan bakåt får man full tillgång till utrymmet. Insynsskyddet behöver man aldrig tänka på. Det fungerar automatiskt.

Canvastaket är riktigt bra isolerat varför ljudnivån inne i bilen är helt okej. Taket kan öppnas elektriskt i åtta olika lägen. Öppning/stängning kan göras när man kör. Praktiskt. Med taket helt öppet täcker det bakrutan.
För att få fri sikt bakåt vill det till att öppna bakluckorna, ta bort golvluckan och vinkla ner hela paketet i utrymmet där reservhjulet brukar finnas. Med golvet på plats igen är tak och bakruta helt borttrollade. Genialiskt.
Det omdömet gäller i mina ögon bilen som helhet.

OLLE HILDINGSON
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se

Mer läsning

Annons