Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fransk kombi med rymd

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Rymling. Kombiversionen av Peugeot 307 har köpts i betydligt mer än tusen exemplar under första halvåret.

Årets bil 2002 finns i flera utförande. Kombivarianten kom senare än övriga och har snabbt blivit populär. Efter ett halvår på marknaden är ungefär var fjärde 307 i Sverige en kombi.

Annons
Förutom tre och femdörrars karosser finns 307 även i minibussutförande med panoramaglastak och flexibla säten. Alla modeller kan köpas med såväl bensin- som dieselmotorer.
Kombin är byggd på samma bottenplatta som sedanen men axelavståndet är ökat med tio centimeter och längden med tolv. Takhöjden är rejält tilltagen och bilens bakdel relativt rak. Det ger det rymligaste lastutrymmet i klassen och är säkert en stor del i förklaringen till den goda försäljningen. Bilens goda köregenskaper och hög säkerhetsnivå är förstås också viktiga faktorer.

Peugeot 307 såldes under förra året i 5 623 exemplar i Sverige. Det betyder plats tretton i statistiken över nyregistreringar. Peugeot 206 hamnade på plats tolv med ytterligare något hundratal registreringar.
307 kombi ger härlig rymdkänsla, något jag gladdes åt även när jag körde ensam och utan last. Bilen går tyst och är smidig att hantera.
Styrningen är nästan för lätt. Jag bytte från en mer tungstyrd bil och behövde ett par dagar för att vänja mig vid 307:ans starka servo.
Det är lätt att finna behaglig körställning. Ratten är ställbar i alla ledder och ryggstödet steglöst ställbart förutom att sitsen kan ställas in i höjdled. Instrument och reglage är lättlästa och välplacerade. Plus för visning av radiokanal och yttertemp i fönster ovanpå instrumentbrädan. Precis som hos Opel Astra. Siffrorna lyser orange i mörker, en färg som i alla fall jag inte är helt såld på. Det finns gott om mindre och större fack för prylar.
Bilen hade ett paket med AC och CD-radio. Med kylmöjligheten följer också att handsfacket på 17 liters volym kan användas som kylskåp.

Kombimodellen bjuder god runtomsikt. Praktiskt är att alla tre huvudskydden kan fällas ner i ryggstödet när ingen åker bak. Det är gott om plats för passagerare även i baksätet. Bilen har höga trösklar, en del i den styva karosstrukturen. Detta innebär att det är litet besvärligare att kliva i och ur bilen. Kortbenta personer, som jag själv, riskerar att smutsa ner byxbenen.
Bagageutrymmet är alldeles utmärkt och rymmer långresebagage för hela familjen. Plus för praktiskt vikbart insynsskydd samt lastnät. Med fällt baksätet är volymen totalt utnyttjad 1,8 kubikmeter. Maxlasten är också väl tilltagen, bilen tillåts för 535 kilo
Provbilen hade den minsta motorn på 1,6 liter och 110 hästar. Den har gott bottendrag och räcker enligt mitt förmenande väl till även när bilen körs med tung last. Även om man får växla flitigt då. Lådan är lättanvänd men känns inte speciellt distinkt. Motorn drog 0,87 liter milen under provperioden. Deklarationen är betydligt trevligare än så, 7,2 liter per hundra kilometer.

Kombin har i likhet med övriga 307-varianter sex krockkuddar, aktiva ryggstöd/huvudstöd med whip lashfunktion. Alla fem bälten har belastningsbegränsare.
Vissa modeller har elektronisk sladdparering som standard. Provbilen saknade sådant men det går att köpa till för 4 900 kronor.
307 fick fyra starka stjärnor när den testades av oberoende institutet Euro NCAP.

OLLE HILDINGSON

Mer läsning

Annons