Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fröjd för bilälskare

/
  • BMW 3-serien är full med elektronik. Det så kallade Check control-systemet fungerade bra och varnade för både låg oljenivå och lågt lufttryck under testdagen. Modellen fick fem stjärnor av Euro NCAP 2006.

Behagligt och maskulint på samma gång. Så är det att köra en fem år gammal BMW 320i. Den nya 3-serien från 2005 har också en ny design, är lite större och säkrare.

Annons

Bakhjulsdriften är ett klassiskt kännetecken för fabrikatet. Det robusta, sportiga bygget är en fröjd att köra för bilälskare. 3-serien har en maffig front, elegant taklinje och en prestigefylld men inte lika rolig bakända.

Testvagnen, 320i, utrustad med 150 hästkrafter och fyra cylindrar, flyter fram i kurvor under gaspådrag. På motorvägen är det bara att tuffa på i angenäm kupévolym, lugnt och oftast stadigt, även om jag då och då överraskas av modellens spårkänslighet.

BMW 3-serien har en rad motoralternativ, från fyrcylindriga 318i och 320i, via sexorna 325i och 330i till dieselmaskinerna 318d, 320d och 330d. Jag är mer än nöjd med testbilens ganska vassa prestation, men kan förstås tänka mig någon av BMW:s starka, bränslesnåla dieslar. Enligt BMW drar 320i bara 0,74 liter per mil vid blandad körning, vilket också låter fantastiskt.

Förarmiljön är strikt och stilren, det är snyggt och överskådligt med enkla, klockrunda mätare. Instrumentpanelen är byggd med föraren i fokus. Dessutom sitter man skönt på en lång avlastande sittdyna.

Dubbla, infällda mugghållare i frontpanelen, två stycken i mittarmstödet bak och kylfunktion i facket mellan framstolarna är inte det avgörande för BMW-spekulanten, men ombonade lösningar finns också för passagerarna. I baksätet är det gott om plats för mina knän, två normalbyggda vuxna sitter bra. Det sluttande sätet ger ganska bra takhöjd. Väl på plats kan passagerarna slappna av och koppla in elektroniska manicker i de båda strömuttagen, eller reglera ventilation.

Storleken på bagaget, drygt 400 liter, fungerar volymässigt väl, men man får böja ordentligt på ryggen för att nå ända in.

Bensinbilar från 2006 har klarat sig bättre än medelbilen hos Bilprovningen, däremot gick det sämre för dieslarna vid första besiktningen efter tre år. Nästa årgångs dieslar, 2007, fick bättre premiärbetyg än medelbilen.

Utrustningsnivåerna är Advantage, som i testbilens fall är kombinerad med Comfort, farthållare, ACC och backhjälp, eller Dynamic, sportstol, fjädring och M Sport.

Thomas Hägg

Mer läsning

Annons