Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fyra feta däck som går på allt

/
  • Nöjesfordon eller arbetsredskap? Fyrhjulingen kan användas till mycket, till exempel tävlingar.Foto: Arapov Sergey/Shutterstock
  • Fyrhjulingen är ett populärt hjälpmedel för markägare och jaktlag som ska ta sig fram över otillgänglig  terräng.                                                                                                                                                                               Foto: Shutterstock
  • Förkortningen ATV står för All terrain vehicle, alltså ett fordon för alla typer av underlag.
  • Något för nästa vargavinter? En fyrhjuling kan utrustas för snöskottning.Foto: Warn
  • Passagerare får tas med om fyrhjulingen är byggd för det.
  • Förkortningen ATV står för All terrain vehicle, alltså ett fordon för alla typer av underlag.

Smidigt arbetsredskap, pendlarfordon och vild värsting i tävlingar. En fyrhjuling kan användas till mycket. Vi reder ut begreppen.

Annons

Egentligen är den ett slags minitraktor. Fyrhjulingen är smal och smidig, har fyra feta grovmönstrade däck och en urstark motor som gör att den kan köras i besvärlig terräng.

Maskinen används mest av markägare, bönder och jaktlag och det finns en mängd arbetsredskap att koppla till, från lastvagnar och harvar till plogar och kranar.

Då kallas den för All terrain vehicle, ett fordon för alla typer av underlag, vilket förkortas ATV. Men när den används som pendlarmaskin och för nöjeskörning på vanliga vägar heter den i stället quad. Allt beror på hur fordonet är registrerat, vilket skapat en viss förvirring.

Hela fordonsgruppen har fått samlingsnamnet fyrhjuling. Den har fått utstå kritik för att vara farlig och att alltför lätt kunna välta. Grundkonstruktionen med hög tyngdpunkt, kort axelavstånd och ringa axelbredd kan ge ostadiga egenskaper. Tack och lov har de tämligen höga olyckstalen minskat.

Fordonet är populärt. Det finns flera specialtidningar i ämnet och en jättelik tillbehörsmarknad, med praktiska saker som styren, värmehandtag och däck. Och det tävlas också. För sporter som mudspeed, motocross och supermotard finns mängder av prylar för att förbättra både maskinens utseende och prestanda. Som big borekit, vassare kammar och högkompressionskolvar.

Med andra ord har fyrhjulingen en mängd användningsområden.

Inte illa för en liten maskin som från början är gjord för att transportera människor och prylar i terräng.

Fyrhjulingen har sina rötter i 1950-talet. Då utvecklades ett terrängfordon med sex hjul och glasfiberkaross. Det fanns i både USA och Japan och var byggt för flera passagerare med syftet att ta sig fram genom våtmark, skogar och bergsområden.

Det experimenterades vidare med fordonet och 1970 lanserade Honda sin US90 i USA. Det var ett trehjuligt fordon med stora ballongdäck vilket året därpå syntes i James Bond-filmen ”Diamantfeber”.

Snart blev trehjulingen populär bland folk som markägare och jaktlag. Under tidigt 1980-tal ersattes ballongdäcken med mer traditionella sulor samtidigt som chassit utrustades med fjädring.

På grund av många olyckor utökades antalet hjul till fyra stycken vilket ansågs säkrare. Så lades grunden till dagens mångfacetterade fyrhjuling.

Robert Lagerström/TT Spektra

Mer läsning

Annons