Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

God men dyr ”buss”

/

Byggd som en liten buss med helt plant golv. Kortare än föregångaren men klart rymligare. Honda Civic av sjunde generationen är ny från för till akter. Trots att märket är japanskt är modellen byggd i Europa enbart för den europeiska marknaden.

Annons
Nya Civic har många positiva sidor menfrågan är om inte bilens dragningskraft på köparnahar övervärderats. Med det ifrågasätter jagpriset. Civic 1,4 kostar 140 000 kronor men ganska få lärkomma att vilja ha bilen med så liten motor. Det ärnaturligtvis provbilen med 1,6-litersmotor på 110 hästarsom kommer att intressera. Den kostar 20 000 kronor ytterligare.Det är mycket vid jämförelse.

Honda har gott rykte för kvalitet och hållbarhetoch bilen är tämligen väl utrustad. AC ärtill exempel standard i 1,6 bilen.

Motsvarande Ford Focus och Opel Astra kostar till exempelbåda strax över 140 000.

Och Civic har inte världens bästa garantipaket.Nybilsgarantin är visserligen tre år men bilen harinte vagnskadeförsäkring och rostskyddsgarantin ärkortast möjliga, sex år.

Central spak

Bilen är positiv att köra. Väghållningenoch balansen är utmärkt, förarmiljön ärväl genomtänkt och ljudnivån är lågäven i motorvägsfart. Ett stort minus finns - vändradienpå hela 11,8 meter.

Förarstolen är ställbar i alla ledder men detär jobbigt att justera sitthöjden och ryggstödetslutning är inte steglös. Ratten går enbart attvippa.

Instrumentering och reglage är utmärkta. Det gälleräven växelspaken som placerats mitt på instrumentpanelenpå samma sätt som i ett par minibussar. Den högaplaceringen långt fram känns naturlig och tätalägen bidrar till att växlingarna blir ett nöje.

På sätt och vis är nya Civic en minibuss medsitt helt plana golv. Hondas tekniker har ändå lyckatsgöra bilen vridstyv. Det är tomt mellan framstolarnasånär som på handbromsspaken. För att manska kunna ta sig mellan fram- och baksäte utan att klivaur? Jag saknar det traditionella förvaringsfacket mellanstolarna.

Bygget ger klara fördelar för passagerarnas komfort.Det är lätt att kliva i och ur bilen och såvältak- som benutrymme är generöst. Till det bidrar detminst sagt rejäla axelavståndet - 268 cm. Och man sitterovanligt högt. Det ger främst åkande bak bättreöverblick av trafiken.

Gott om plats

Bagageutrymmet är mer än bra. Men såryms bara en nödreserv under golvet. Bakluckan är storoch öppnar rejält. Tröskeln är hög. Pågolvet finns en inbjudande mjuk matta, mångfalt bättreän de trista och svårstädade mattor nästanalla bilar har.

Motorn med Hondas variabla ventilteknik gör ett gottarbete till anständig förbrukning. Deklarationen är6,6 liter per 100 km. Mitt snitt blev inte så lågtmen 7,5 liter är ändå hyggligt.

Bilen förefaller mycket väl hopskruvad men det hindrarinte att interiören känns väldigt plastig i billigmening. Till den känslan bidrar frånvaron av gummieller annat halkskydd i förvaringsfacken.

Säkerheten i nya Civic är med all sannolikhet god.Honda antyder att bilen klarat NCAP:s krockprov med mycket braresultat. På tisdag (5 juni) publiceras resultaten förnya Civic och en rad andra bilar. Importören räknarmed att sälja 1 000 Civic första året. Om detinte lyckas beror det på prissättningen.

Mer läsning

Annons