Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grattis – Benelli firar 100 år av hojar

/
  • Bildtext 7: Knäskrap. Streetfajtern Tre 1130K är en brutal maskin från den 100-årsjubilerande Benelli-fabriken.
  • Sexpipigt. Visst ska det synas att motorn på Benelli 750 Sei har sex cylindrar. I år fyller märket 100 år.
  • Benelli kan bjuda på en del säregna lösningar – som instrumenteringen på en 254 från 1978.
  • Biffigt paket. Med sex cylindrar och lite över 70 hästar var Benelli 750 Sei en brutal hoj 1976.
  • Klassisk logga. Benelli kom igång 1911 när sex bröder öppnade en verkstad. Tio år senare presenterade de sin första motorcykel, en tvåväxlad liten 98- kubikare.
  • Modernt vrålåk. Sportmaskinen Benelli Tornado Tre 1130 drivs av en radtrea som kan leverera 163 hästkrafter.
  • Entusiast. Christer Nilsson är ordförande för Scandinavian Benelli club.
  • Montering. Benelli  tillverkas i Pesaro.
  • Tidens tand. Harley-Davidson startades redan 1903 och är tillsammans med Husqvarna världens äldsta kvarvarande mc-tillverkare. Modellen Sportster från 1957 blev en succé.
  • För en tid sedan presenterade Moto Guzzi några läckra och smidiga prototyper av sportigare byggen.
  • Griso, så heter Guzzis modell. I år firar det  italienska märket sin 90-årsdag.

De kan kallas överlevare – motorcykeltillverkare från 1900-talets början som fortfarande har hälsan. I år fyller italienarna Benelli och Moto Guzzi 100 respektive 90 år. Och det finns kvar märken som är ännu äldre.

Annons

En ny Benelli står parkerad bredvid några från 1970-talet. Man kan nästan inte tro att det är samma märke. Den förstnämnda heter Tornado Tre 1 130 och är en brutal sporthoj med ett futuristiskt utseende, medan de äldre är en skara nakna landsvägshojar med limpasadel och klassisk look.

– Det är något visst med det där italienska. Hojarna är vackra och görs i små serier. Man känner sig lite exklusiv, tycker Christer Nilsson som själv äger ett tjugotal motorcyklar från den italienska tillverkaren.

Därtill är han ordförande för Scandinavian Benelli club som i år firar märkets 100-årsjubileum. Även om de sex bröderna Benelli i sin verkstad inte presenterade sin första motorcykel förrän 1921.

Samma år kom också landsmannen Moto Guzzi igång med mc- tillverkning och det dröjde inte länge förrän båda märkena fick stora framgångar på tävlingsbanorna. I dag använder sig Benelli av en modern vätskekyld radtrea medan Guzzi satsar på sin luftkylda v-twin med vevaxeln i hojens längdriktning.

Men det finns fler överlevare än så. De äldsta kvarvarande mc-märkena i världen är Harley-Davidson och Husqvarna som båda startades 1903. De har liksom Benelli och Moto Guzzi haft sina kriser och bytt ägare men ändå klarat livhanken. Och överlevt alla de hundratals tillverkare som tvingats lägga ned.

Det är bara att lyfta på hjälmen och gratulera de jubilerande italienarna.

Robert Lagerström/TT Spektra

robert.lagerstrom@ttspektra.se

Mer läsning

Annons