Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hallå bilist, ge ”halkmarginal”

Annons

Centralplan har blivit en i jämförelse trygg plats för gående. Med det menar jag att bilister genomgående kör långsamt och släpper gående före sig oavsett var någonstans de dyker upp på sin väg till och från resecentrum/centralen. Rätta mig om jag har fel!

När Centralplan byggdes om ville kommunens tekniska kontor prioritera oskyddade trafikanter på väg till och från tåg och bussar. Det skulle inte bara vara ett övergångsställe i ”början och slutet” på den öppna platsen framför centralstationen. Tankarna var att hela sträckan på torget, kan väl vara 75 meter, skulle ses som ett enda stort övergångsställe.

Ett nytt vägmärke med denna innebörd var på gång, vad jag fattat som en följd av att man i Norrköping byggt ett torg där avsikten var att bilisterna skulle få köra på fotgängarnas villkor.

Den nya vägmärkesförordningen lät vänta på sig men den 1 september 2007 började äntligen förordningen gälla. Och då kom det nya trafikmärket som Gävle väntat på upp på Centralplan.

Gångfartsområde kallas märket, rektangulärt och blåvitt med två gående, en bil och ett hus. Jag skrev om märket i december 2007 och undrade hur många år det skulle ta innan bilisterna i gemen lärt sig dess innebörd och rättat sig därefter.

Efter drygt ett år är jag imponerad över resultatet. När jag passerar Centralplan, ibland i bil och ibland som fotgängare, släpper de flesta bilisterna fram gående. Faktiskt bättre än på övergångsställena känns det som.

En kollega som alltid går till och från jobbet har synpunkter på många bilisters dåliga hänsyn till gående på vita strecken. Och då tänker hon inte på dem som ger sjutton i sin skyldighet, nämligen att låta gående gå före.

Skylten övergångsställe innebär ovillkorlig väjningsplikt för alla fordonsförare mot gående om nu någon mot förmodan inte skulle ha insett detta. Hon tänker på den majoritet av bilister som stannar men ändå inte visar full hänsyn. ”Många kör iväg så snabbt att de nästan kör en i hälarna” säger hon. Det är förstås extra farligt den här årstiden.

En gående som råkar halka löper ju risken att bli påkörd om bilisterna inte lämnar ”vingelmån”. Så sant som det var sagt. Samma risk är det vid busshållplatser när bussförare har för brått iväg vid på- och avstigning. Det händer ibland att folk halkar in under bussen. Oftast slutar det väl men det har också hänt att folk kommit under hjulen. Även i våra t rakter någon gång har jag för mig.

Med detta vill jag ge en vink till alla fordonsförare att ge gående extra halkmarginal när det som nu är vinterföre.

Mer läsning

Annons