Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Häng med mästaren

/

Citroën DS3 Racing är så nära man kan komma världsmästaren Sébastien Loebs rallybil.

En unik samlarbil för riktiga bilentusiaster och ett smart sätt att höja statusen kring varumärket.

Så häng med på en åktur.

Annons

Franska Citroën och rallylegenden Sébastien Loeb har dominerat rallycirkusens tyngsta klass WRC, rallysportens motsvarighet till Formel 1. Så varför inte bygga en bil som liknar VM-bilen, med fräck design och körglädje?

I år infördes tuffare regler med mindre motorer på högst 1,6 liter och det är inte längre tillåtet att ha halvautomatiska växelreglage i ratten. VM-bilarna utvecklar numera cirka 300 hästkrafter och har hälften så mycket i vridmoment i jämförelse med rallybilarna för några år sedan som kunde ha upp mot 500 hästkrafter.

När nu reglerna ändrades så bestämde sig Citroën för att bygga en standarbil så nära WRC-bilen som möjligt. Av kostnadsskäl valde man att inte montera in ett fyrhjulssystem. Drivlinan är densamma som den vanliga DS3 som innebär framhjulsdrivning.

För att det ska låta ännu mer kaxigt fick den namnet Racing för att markera att det är något extra. Modellen har byggts i en begränsad upplaga och till Sverige har det kommit ett tiotal bilar, samtliga är sålda.

Det ska sägas med en gång att DS3 Racing inte är någon extrem bil. Den kan exempelvis inte jämföras med Ford Focus RS eller Audi S3. Jämförbara prestanda finns hos VW Polo GTI, Opel Astra OPC eller varför inte en Mini Cooper. Men lugn, det är fullt tillräckligt...

Turbomotorn på 1,6 liter utvecklar 207 hästkrafter och är i grund och botten en nerstrypt version av rallyversionen med den senaste bränsleinsprutningstekniken. Men effekten är mer än tillräcklig, 0-100 tar knappt sju sekunder. Vill man ha extra roligt så kan man koppla ur antispinnsystemet. Då försvinner motorstrypsfunktionen, men nackdelen blir ett högt däckslitage...

Den sticker verkligen ut med sitt fräcka utseende, svart lack med orange lack på taket och i smådetaljer, bland annat backspeglar och grill. Testbilen har också ett dekalset med jättebokstäver på taket och i mindre format på sidorna som talar om att det är en DS3. 18-tumshjulen är lackerade i svart och orange och det är riktigt kul att se reaktionerna i backspegeln. Det här är en bil som väcker känslor.

Som grund har man försett racingversionen med flera detaljer som hämtats från motorsporten. Som exempel kan nämnas karossdelar i kolfiber på den främre stötfångaren, samt på sidopaneler, fönsterlister och skärmbreddare.

Jag kliver ner i förarstolen, kupén lyser upp med en orange instrumentpanel. Skålningen är rejält tilltagen, men man sitter ändå bekvämt. Det finns två platser där bak, men då bör man vara kortvuxen eller ett barn för att få plats.

Vi styr ut på E4. Väghållningen var inte så stötig som jag hade befarat. Jag nuddar bromsen och inser snabbt att jag måste vara försiktig eftersom det sitter rödlackerade fyrkolvsok med stora bromskivor fram.

För att det ska likna en sportbil så har Citroëns tekniker byggt in ett ljudmembran som framkallar ett konstgjort sportigt ljud vid gaspådrag. Men ljudet kommer bakifrån, inte från motorn fram!

DS3 Racing hade lyfts ett steg till med fyrhjulsdrivning. Sammantaget är det en tuff och rolig bil för den som gillar sportiga GTI-bilar. Men prislappen på 299 000 kronor är lite väl hög.

För den som är sugen på ännu med effekt kan vi tipsa att Citroën snart kommer med en större DS4 Racingmodell baserad på samma motor som i DS3, men med högre effekt, 280 hästar.

Ola Thelberg

ola.thelberg@allehandla.se

Mer läsning

Annons