Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hybrid utan wow-känsla

/
  • Maffig grill, som alltid på en Audi. Till utseendet är ­hybridversionen identisk med en vanlig Q5.
  • 2,0 TFSI bensinmotor i kombination med en elmotor ger totalt 245 hästkrafter.

Audi Q5 Hybrid Quattro är ett säkert kort som ligger helt rätt i tiden. Men säkra kort ger varken spänning eller wow-känsla.

Annons

För några år sedan var mindre stadsjeepar det trendigaste i bilvärlden. Audi Q5 passade som handen i handsken.

Naturligtvis missar Audi inte hybridtåget och lanserar nu Audi Q5 Hybrid Quattro. Tyskarna har gjort hemläxan väl och Audi Q5 Hybrid Quattro är som jag förväntat mig. Tyvärr. Jag hittar inga direkta fel eller brister, uppgiften är korrekt utförd, men det blir ingen guldstjärna. Utan överraskningar uteblir wow-känslan.

Å andra sidan är jag övertygad om att Audi Q5 Hybrid Quattro kommer att sälja som smör i solsken. Bilen går riktigt bra. Den är harmonisk, växlar utan anmärkning och har tryck i hela registret. Den är tyst i starten, precis som en hybrid ska vara – susar lite lätt med vinden trots att bilens utseende ger sken av motorstinn stadsjeep.

Invändigt är det föredömligt. Klassisk Audi-look vilket betyder snyggt och stilrent.

Bilen känns behändig och smidig i de branta slingriga uppförsbackarna i Palma de Mallorca, där jag provkör den. Styrningen är direkt och med vid varje 180-graders-böj. Växling och gas harmonierar perfekt och kraften kommer på en gång vid ny gas.

Audi Q5 Hybrid Quattro har märkets populära 2,0-liters TFSI-bensinmotor med 211 hästkrafter och en elmotor på 50 hästkrafter. Tillsammans bildar de ett kraftpaket med 245 hästkrafter och ett starkt vridmoment på 480 newtonmeter. En åttastegad automatlåda fixar växlingarna omärkbart. Lägg till fyrhjulsdriften och bilen får så klart alla rätt.

Förutom hybridsystemet under karossen är det knappt något som skiljer den här bilen från ursprungsmodellen Q5. Invändigt märks det bara i instrumenteringen. Längst till vänster framför föraren finns instrumentet som visar hur hybridsystemet används, om batteriet laddar eller ger energi.

Hybriden väger 130 kilo mer än vanliga Q5 och det är elmotorn och batteriet som står för viktökningen. Det senare är placerat under bagageutrymmet som trots det inte är mindre än i vanliga Q5.

Bilen klarar tre kilometer på enbart el om man kör under 60 kilometer i timmen. Den fixar också att köras på el ända upp i 100 kilometer i timmen, men räkna inte med att ta dig särskilt långt.

För att Q5 Hybrid ska få en guldstjärna vill jag se bättre siffror än koldioxidutsläpp på 159 gram per kilometer och 0,69 liter per mil i blandad körning. Jag antar att prestanda fortfarande är viktigare än att satsa fullt ut på en snål miljöbil. Audi Q5 Hybrid är en medelväg för att göra både motor- och miljövänner nöjda.

Helena Lundberg/TT Spektra

helena.lundberg@ttspektra.se

Mer läsning

Annons