Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I Frankfurt är framtiden standard

/
  • Subaru XV. Något för svenska vintrar? Subaru XV är en crossover med fyrhjulsdrift, hög markfrigång som kombinerar sportig smidighet med framkomlighet. Självklart har bilen märkets flaggskepp boxermotor. XV får premiär i Sverige i början av nästa år.
  • Mazda CX-5. Nya Mazda CX-5 kommer med märkets nya designspråk och helt nya chassi, motorer och växellådor, Sky Active. 173 hästkrafter från en 2,2-liters turbodiesel med koldioxidutsläpp lägre än 120 gram. CX-5 lanseras nästa år.
  • Porsche 911. Populär bil. När Porsche lanserar nya 911 vill alla vara med. Snabbare men ändå snålare, större men ändå lättare, kraftfullare men slankare. De traditionella runda lamporna är självklart kvar och har blivit större och har nu led-lampor bak och fram. 911 har blivit längre, bredare och lägre och ligger som klistrad mot vägen. Men även Porsche minskar motorerna från 3,6-liter till 3,4 men 345 hästkrafter lovar ändå mycket kraft. Leverans lovas i december, lagom till julklappsinköpen.
  • Hyundai i30. Nästa vår kommer Hyundais bästsäljare i30 i nytt tufft utförande. I30 har blivit mer maskulin med kantigare utseende och fått den sexkantiga grillen som nytt ansikte. Tre bensin och tre dieslar finns att välja mellan, alla miljöbilar med under 100 gram koldioxids­utsläpp per kilometer.
  • Opel RAKe. Liten och billig, Opels lilla fräcka elbil riktar sig till miljömedvetna ungdomar boende i storstad. En mil för en krona är bilens motto. Två personer får plats sittandes bakom varandra vilket gör bilen smal och perfekt för stadstrafik.
  • Mini Coupe. Mini är visserligen redan mini men krymper ner antalet som får plats i nya Mini Coupe till två personer. Bilen kommer i fyra varianter, Cooper, Cooper S, Cooper SD och toppmodellen John Cooper Works. Trots att den är liten har den stort bagageutrymme, 280 liter, vilket är störst av alla Mini.
  • BMW i8. BMW i8 är sportbilen med prestanda som en M3 samtidigt som den är snål. 220 hästkrafter från bensinmotorn och 129 från elmotorn. Tillsammans 349 där bensinmotorn driver bakhjulen och elmotorn fram. När de jobbar ihop blir bilen fyrhjulsdriven.
  • Volvo concept You. Mer prestanda men färre cylindrar. Framtidens Volvo är snålare och lättare men lovar ändå högre prestanda. Med konceptbilen You visar Volvo märkets nya plattform för framtida modeller. You är lyxsedanen som ska utmana Audi, BMW och Mercedes. Fyradörrars coupé med elegans och premiumkänsla i kombination med sportig design. Svepande linjer med skandinavisk touch.
  • Toyota Prius +. Med över 2,3 miljoner sålda Prius världen över skriver nu Prius ett nytt kapitel med sin plug-in hybrid med koldioxidutsläpp på 49 gram per kilometer. Prius kompletterar familjen med en sjusitsig Prius+ med ett koldioxidutsläpp under 100 gram. Med sin Prius+ är märket först i Europa att erbjuda sju säten i kombination med hybrid.
  • Ford Evos Concept. Ford Evos Concept ska visa märkets nya formspråk och framtida drivlinor. Måsvingedörrar både fram och bak för den fyrsitsiga bilen vore självklart en fräck framtida dörrlösning. Evos Concept har en elmotor i samarbete med en bensinmotor. Med Evos Concept vill Ford skapa bilar som är kul att köra, förmedla premium­känsla och också göra en vacker bil.

Små, smarta citybilar för två. Tuffa, sportiga och helt på el. Nu är miljö hippaste hippt och elbilarna senaste mode.

Annons

Bilsalong i Frankfurt, världens viktigaste och största, visar det senaste med 89 världspremiärer från över 100 biltillverkare och totalt över 1 000 utställare. Årets tema Framtiden som standard ska symbolisera att miljön går först när en ny bil tas fram. Alla utställare visar gröna lösningar oavsett om man är sportbilstillverkare eller gör familjebilar.

Snåla bilar i första hand, men körglädje står också på utrustningslistan. Nu visas kombinationen snål motor, men med mer prestanda för rolig körning. Och visst, vi hittar också en och annan V12, men i kombination med kolfiber och aluminium har även sportbilarna bantat, allt för lättare vikt och snålare förbrukning.

Kontaktuttag, hybridlösningar, snålare motorer och lättare batterier ska ge ett så lågt koldioxidutsläpp som möjligt. Salongen sjuder av framtidstro där lösningarna är nästan lika många som antalet biltillverkare. Och med många idéer finns lösningar för alla – stadsmänniskor, långpendlare, ensamåkare, storfamiljer och sportbilsälskare.

Väl inne i bilen har interiören nått framtiden. Pekskärmar med uppkoppling till facebook, senaste väderrapporten, bästa parkeringsplatsen och liknande finns numer samlat ett lätt fingertryck bort.

Volvos You visar sitt koncept med touchknappar både på ratten och den stora läsplattan, som även finns i baksätet.

Helena Lundberg/TT Spektra

helena.lundberg@ttspektra.se

Mer läsning

Annons