Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Imponerande säkerhet i nya B-klass

/
  • Nya B-klass har både växt och krympt, den har blivit längre och bredare men lägre än den gamla modellen.
  • Om man väljer till Easy vario plus, som innebär att man kan justera baksätet framåt och bakåt, luta ryggstödet, höja bagagerumsgolvet och fälla passagerarsätets ryggstöd framåt, får man närmast oändliga möjligheter interiört.

Mercedes-Benz tar ytterligare ett kliv mot säkrare bilar. Nya B-klass har ett system som både varnar föraren och förbereder bromsarna för eventuell krock. Att det ingår i standardutrustningen visar att tyskarna tar säkerhet på allvar.

Annons

Det är ju ingen nyhet att biltillverkarna nu för tiden måste bygga bilar som både klarar tuffa miljökrav och har hög säkerhet för att sälja. Mercedes vill ligga i framkant och slimmar såväl aerodynamik som motorer och teknik.

Nya B-klass är i princip en helt ny bil. Den är byggd på företagets nya framhjulsdrivna bottenplatta och har fått nyutvecklade drivlinor där en finfin sjustegad automat med dubbelkoppling, 7G DCT, finns som tillval. I grundutrustningen ingår en 6-växlad manuell låda.

Fokus ligger på låg förbrukning och låga koldioxidutsläpp och de fyra motorerna som finns att välja mellan, två diesel och två bensin, är alla nyutvecklade. Båda dieslarna är miljöklassade, bensinarna ligger i spannet 137-144 gram koldioxidutsläpp per kilometer.

Den lilla dieseln på 1,8 liter tror Mercedes blir mest attraktiv på den svenska marknaden. Det förvånar inte ett dugg, den är jättetrevlig och lagom stark. Dock saknar jag körglädje i bilen och vill att kraften ska söka sig mer ned i backen.

Den manuella lådan och automaten fungerar lika bra, men den som har gott om pengar väljer säkert den sjustegade automaten – för 21 900 kronor.

Den stora nyheten i bilen är ändå det radarbaserade antikollisionssystem som varnar föraren med ljus och ljud vid en förestående kollision. Liknande system finns hos Volvo, Ford och Lexus.

Mercedes system reagerar i ett krisläge mycket snabbare än en människa och förbereder för en kommande inbromsning, så när din fot äntligen träffar bromspedalen har bromssystemet redan anpassats för att fördela bromskraften så effektivt som möjligt.

Är det inte fiffigt och alldeles enastående, så säg?

Ulla Hasselgren/TT Spektra

ulla.hasselgren@ttspektra.se

Mer läsning

Annons