Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jaguar XF – lyx utan miljötänk

/
  • Svepande linjer från den rejäla motorhuven ända bak till ankstjärten. Ståtlig och elegant och nästan fem meter lång.

Det är detaljerna som gör det. Vad sägs om en ­växelspak som kommer upp ur panelen eller en diskret knapp som öppnar handskfacket? Jaguar XF har stil, men också kraft att göra vilken lugn förare som helst körkortslös.

Annons

Om du vill åka bekvämt med känsla av lyx och elegans men faktiskt inte vill köra tyskt, då passar brittiska Jaguar XF.

Jag testar den minsta och senaste motorn till XF-familjen, en 2,2-liters diesel med 190 hästkrafter. Det räcker och blir över. Dieselmotorn spinner mjukt och tyst och knappt har jag rört gasen förrän jag är uppe i motorvägshastighet. Den åttastegade växellådan smeker i varje ny växel och varvtalen rusar aldrig i höjden.

Trots att XF nästan är fem meter lång och också känns stor, är den enkel att köra – även i storstaden. Den är med och svarar direkt vid både gas och minsta rattrörelse. Det är bara vid trång fickparkering som meterna känns av. Men med backkamera förenklas även detta moment, när jag väl hittat en tillräckligt stor ficka.

Ute på landsväg trivs XF. Här kan den ligga länge och spinna på låga varvtal och göra resan behaglig för förare och passagerare.

Däremot räcker just en passagerare om inte baksätet ska användas av barn. Den branta sluttningen på bakrutan gör att takhöjden försvinner. Likaså är benutrymmet minimalt. Men fram sitter jag perfekt.

Och interiören imponerar. När jag startar bilen kommer den runda växelspaken upp ur panelen. Likaså luftintagen som snurrar fram ur den kromade instrumentpanelen. Detaljer som förgyller och skiljer ut XF från sina tyska konkurrenter.

XF erbjuds med ytterligare fyra motoralternativ, två 3,0-liters V6-dieslar, 240 och 275 hästkrafter och två 5,0-liters V8-bensin, 385 och 510 hästkrafter. Men den fyrcylindriga 2,2-liters dieseln behöver inte skämmas, snarare känns just kompressormatad V8 och 510 hästkrafter som onödigt oavsett vilken direktör som ska köras.

190 hästkrafter är trots allt väldigt många och koldioxidutsläppet ligger på 149 gram per kilometer. Här är tyskarna betydligt längre fram och går till och med att få under 120 gram koldioxid. XF har stopp-startsystem som standard men i januari med temperatur kring noll funkar det inte en enda gång under min testvecka.

Även säkerheten är XF:s svaga sida. Fyra stjärnor av fem i Euro NCAP:s krocktest är självklart inte godkänt där tyskarna har fem. Det är synd och slarvigt när både säkerhet och miljö är starka argument i dag när många köper bil. I detta fall en bil för över 400 000 kronor.

Helena Lundberg/TT Spektra
helena.lundberg@ttspektra.se

Mer läsning

Annons