Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jazzgosse har fått rymligare kostym

/
  • Nya generationen av Honda Jazz liknar den gamla i det mesta, dock är sidorutorna större. Och bilen har vuxit rejält på bredden.
  • Bakluckan öppnar hungrigt och den ljuger inte. Den här lilla bilen är bra lastare med smarta lösningar.
  • Den smarta biofåtöljlösningen i baksätet har förfinats sedan föra modellen. Här finns plats för mer än 120 cm höga prylar.

En alldeles utmärkt och praktisk bil med små mått och stort innehåll. Svenska köpare har hittills inte upptäckt charmiga Honda Jazz. Kan den nya generationen ändra på detta? Kanske, kanske inte.

Annons

Jazz introducerades 2002 och har haft stor framgång med drygt två miljoner sålda exemplar. I Sverige har dock inte bilen gjort några större avtryck i säljstatistiken. Det hann bara bli drygt 2 000 exemplar av generation ett.

Nya Jazz liknar den gamla trots att den i princip är en helt ny bil. Nykomlingen har som vanligt i bilvärlden blivit större än föregångaren både på bredden och på längden. Ökningen av axelavståndet med fem centimeter kommer passagerare i baksätet till del. Där sitter två vuxna med riktigt bra svängrum. Tre blir förstås väldigt trångt i axelhöjd.

I baksätet finns bilens smidigaste lösning som är ett arv från förra modellen. Sittdynorna kan lyftas med ett enkelt handgrepp, typ sätena i biofåtöljer. Därmed får man ett extra högt lastutrymme direkt bakom framstolarna. Smart.

Jazz är en perfekt bil för oss litet äldre som vill slippa åla oss in och ner i en bil. I höga Jazz klättrar man in i sätena, speciellt lätt är insteget bak. Stolarna fram har fast stoppning. Jag satt riktigt bra men längre personer tycker nog att dynan är i kortaste laget. Baksätet är högt placerat, vilket ger bättre utsikt därifrån. Säkert en höjdare för barn.

Numera går ratten att ställa i alla ledder. Instrumenteringen är lättläst, knapparna är välgörande få. Radioknapparna är extremt stora och därmed lätthanterliga. Inredningen är i och för sig väldigt plastig, men känns ändå inte så billig som i många andra bilar.

Körmässigt är Jazz en höjdare i stan. Nätt i formatet, god sikt runt inkluderande rejäla ytterspeglar och liten svängradie samverkar. Jazz gör heller inte bort sig på landsväg. Väghållningen är god och styrningen är fin. Men tyvärr är bilen känslig även för små spår i körbanan. Då gäller det att styra emot, annars vandrar den i sidled.

Bilen är väldigt lättkörd. Den extremt lättväxlade lådan bidrar till helhetsintrycket. Motorn är relativt pigg, den har ju Hondas avancerade ventilstyrningssystem. Trots att utväxlingen är låg, motorn snurrar 3 300 varv i 110-fart på femman, är ljudnivån i kupén hyfsat låg. Den gröna växelindikator som ska hjälpa föraren att köra snålt rekommenderar femmans växel redan från 45 km/tim

Förbrukningen var 0,66 liter milen enligt färddatorn. Verkligheten visade sig 0,71 liter, väl långt över deklarationen på 5,4 liter. Vinterdäck och kyla kräver förstås sin tribut men ändå.

Den nya generationen av Jazz är ännu inte krocktestad men Honda hävdar att den kommer att klara full pott, fem stjärnor. Föregångaren fick bara fyra. Bilen har full säkerhetsutrustning som antisladd, VSA på Hondaspråk, sex krockkuddar, aktiva huvudskydd och bältespåminnare på alla platser.

Förra Jazz fanns bara i en version. Den nya går att få med två motorer, utöver 100-hästarsmaskinen GD provade även en mindre maskin på 1,2 liter och 90 hästar. Ingångspriset för minsta motorn är 149 900 kronor, tio tusen mer än för förra generationen som bara finns med 1,4-motor.

Det gör Jazz till en jämförelsevis dyr bil. Prislappen är nog största anledningen till att bilen hittills inte haft någon framgång att skryta över hos oss.

En mindre kraftig prishöjning hade förbättrad oddsen för nykomlingen. Bilen är mer utvecklad än föregångaren, javisst. Men också konkurrenterna, till exempel Toyota Yaris och VW Polo. flyttar fram sina positioner.

Mer läsning

Annons