Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Käckt med svenskt driv

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON   Litet högre. Den fyrhjulsdrivna versionen av Skoda Octavia finns än så länge bara i kombiutförande.

Tjeckiska Skoda är inte längre ett utpräglat lågprismärke men bilarna är fortfarande prisvärda. Den tjeckiska folkvagnen består till största delen av tyska delar. Numera finns faktiskt även svenska!

Annons
I alla fall för de köpare av Octaviasom väljer fyrhjulsdrift. Den är uppbyggd kring Haldexsystemet.Normalt är bilen framhjulsdriven till cirka 85 procent. Vidfriktionsskillnad mellan axlarna överförs mer krafttill bakhjulen via en viskokoppling. Föraren märkeringet. Kraftomfördelningen sker när hjulen rullat högstett tjugondels varv efter påbörjat spinn.

Haldexdriften ger trygg känsla på vinterväglag.När man gasar på extra mycket märks det direktatt bilen driver fram och bak samtidigt. Octavia tar hjälpav såväl antislirsystem och elektronisk differentialspärr.

Som alltid finns en hake. En bil med imponerande grepp i halkaär precis lika dålig som vilken annan bil som helstnär det handlar om nödstopp.

Med det vill jag säga att det är lätt att taut fyrhjulsdriftens fördelar i högre fart vilket i andraänden kan leda helt fel.

Norrlandsbil

Man kan tänka sig att en hel del av de bilarsom säljs i norra Sverige har fyrhjulsdrift, särskiltnär VAG-koncernens dragvilliga och snåla turbodieselpå 110 hästar nu är ett av motoralternativen.Den 90-hästare som fanns tidigare anses av många somi klenaste laget.

Det kan man absolut inte påstå om 110-hästaren.Den drar otroligt bra men väsnas en del. Dieselljudet märksäven i landsvägsfart. Jag vill inte påståatt ljudet är direkt störande men ändå. Jagupplevde ungefär samma ljudbild i VW Passat med den kraftfullare130-hästarsdieseln, också den med 1.9 liters volym.

Dieseldrift är ingen hit i Sverige just nu med ett allmäntifrågasättande av dess miljöpåverkan.

Helt annorlunda än i stora delar av övriga Europadär dieselmotorer finns i upp till halva bilparken. Ändåsaluför Sverige Europas ojämförligt renaste bränsle.

Octavians bränsledeklaration är aningen överhalvlitern milen. Så billigt lyckades inte jag köramen 0,6 är också det en bra siffra i en relativt storbil. Med fyrhjulsdrift dessutom.

Sedan kommer

Så här långt finns 4WD endast ikombiversionen av Octavia. I Genève just nu visas Octaviasedan med 4WD.

Kombin är förstås en väldigt praktiskbil, rymlig och rejäl för både folk och bagage.

4 WD-bilen har två centimeter högre frigångän framhjulsdrivna Octavia. Det var inget jag märktenegativt. Men det har säkert positiv betydelse om man hamnarilla till i snö eller på en knagglig väg med djupahjulspår.

4WD-bilen har sex växlar. Motorns råstyrka ärav den klassen att jag tycker fem skulle räcka.

Bilen är välutrustad, automatisk klimatanläggningär standard i Eleganceversionen, och det mesta kännsungefär lika gediget som i vilken VW eller Audi som helst.

Nånstans måste dock prisskillnaden märkas.Det är nog därför interiören är sågrå och allmänt trist. Och bilen saknar el-ställbaraspeglar.

Skoda har haft enorma framgångar i Sverige och totalt.På några år har märket klättrat fråningenting till de riktigt stora. Octavia nådde redan förrförraåret upp på topplistan. 1999 blev det plats 10 ochförra året avancerade Octavia till nionde mest såldamodell. Totalt såldes under förra året 475 000Skodabilar i 73 länder.

Mer läsning

Annons