Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klimp gav draghjälp­ åt miljötänk vid resor

/
  • Kent Jonelind har en cykel hemma i Hudiksvall som han använder när han ska resa till jobbet med X-tåget och en annan i Gävle för att ta sig mellan stationen och kontoret på sjukhusområdet i Gävle.

Landstingets och kommunernas miljöinsatser i Klimp-programmet har bidragit till minskade koldioxidutsläpp motsvarande drygt tusen bilars utsläpp. Landstingets miljösamordnare Kent Jonelind konstaterar att projektet väckte massvis med miljötänk och är nöjd med resultatet. Ytterligare har hänt efter Klimp men han vill se ännu mer. En viktig bit är lokalt producerad biogas.

Annons

Naturvårdsverket har nyligen godkänt slutrapporten för Klimp i Gävleborg. Förkortningen står för klimatinvesteringsprogram. Kampanjen drevs i fyra år fram till 2007 med målet att främst minska utsläppen från resor och transporter i hela länet. Klimp ledde till minskade koldioxidutsläpp med 3 400 ton per år. Det motsvarar utsläppen från 1 130 bensinbilar.

Naturvårdsverket ger nu landstinget 1,3 miljoner i bidrag för Klimp. Klimpinsatsen i länet kostade 4,5 miljoner kronor.

I en klimatenkät för landstinget och regionerna rankades Gävleborg nyligen på andra plats. Jörgen Blomkvist, som var miljöchef i landstinget under projektåren, ser Klimp som den viktigaste orsaken till framgången.

Kent Jonelind, som var Klimp-sekreterare, upplevde att det var trögt vid starten 2003. Första insatsen blev att skriva avtal med bensinbolag där de lovade att investera i pumpar för etanol, E85. Vid den tiden fanns en enda pump i länet (vid OK/Q8 i Andersberg).

– Vi lovade 30 procent i bidrag till etanolpumpar i länets kommuner. Bensinbolagen var villiga att starta på fem ställen. När det blev möjligt att tanka E85 på fler ställen än i Andersberg kunde kommunerna och landstinget börja köp miljöbilar.

Som följd av lagstiftning är tillgången på E85 inget problem längre. Pumplagen innebär att alla mackar över en viss storlek måste ha ett miljöbränsle vid sidan av bensin och diesel. Etanolpumparna är billigaste alternativet med en investering på mellan 150 000 och 300 000 kronor. En gaspump är mångdubbelt dyrare. Närmaste gasställe finns i Uppsala.

Klimp jobbade för att kommunerna och landstinget skulle satsa på miljöbilar. Hudiksvall var föregångare och började snart köpa enbart miljöbilar. Andra kommuner var försiktigare i starten men nu börjar det släppa på alla håll. I dagarna har även Nordanstig bestämt sig för att skaffa enbart miljöbilar.

Klimp stödde varje ny miljöbil i kommunerna och landstinget med 2 000 kronor. Det kan tyckas vara en liten summa men hade enligt Jonelind ändå betydelse. Klimp betalade bidrag för 221 miljöbilar i kommunerna och landstinget.

– Hudiksvall köpte tjänstecyklar och tågkort för bilpremierna för att ytterligare minska utsläppen.

Landstinget och flera av kommunerna har numera bilpooler, ett sätt att minska på bilinnehavet och använda de som finns effektivare. En landstingsanställd i Gävle som ska till Hudiksvall kan ta tåget och framme sätta sig i en poolbil som bokats över nätet. Tankar på att samordna kommunernas och landstingets bilpooler finns men har hittills stupat.

Klimp satsade på fem områden, utöver etanolpumpar och miljöbilar även på videokonferenser vid länets sex sjukhus, smartare motorvärmare vid en pendlarparkering samt kvalitetssäkring av programmet.

Kent Jonelind bor i Hudiksvall och jobbar i Gävle. Som miljösamordnare försöker han leva som han lär. Han tar X-tåget till och från jobbet varje dag. Och han har cykel både i Hudiksvall och Gävle för att ta sig till och från tåget. Som daglig tågresenär under många år har han sett tågresandet förändras:

– Jag ser hela tiden hur antalet resande på X-tåget ökar. Det är inte bara arbetspendlingen som ökar.

Han har konstaterat att många som reser ibland och tidigare valt bilen också har upptäckt att tåget många gånger kan vara ett bekvämt och säkert alternativ. Och det tjänar förstås miljön på.

Familjen Jonelind har två bilar, en Ford Focus etanolbil och en liten dieselbil. Jonelind tankar den senare med biodiesel i Sundsvall.

– Det är inte så långt dit hemifrån. När jag tankar biodiesel fyller jag också några dunkar så att jag klarar mig längre.

Biodiesel görs ofta på fossil naturgas som annars skulle facklas bort och ändå ge koldioxidtillskott till atmosfären. Nu finns också planer i Sundsvall att börja framställa biodiesel av biomassa.

Han får frågan hur han ser på utvecklingen av vårt bilresande på några års sikt.

– Om fem år är jag övertygad om att vi även har lokalt framställd biogas i vårt län. I dag är det en drivkraft för många.

När biogas finns att tillgå kommer också gasbilar. Jonelind ser ett teknikskifte mot el-bilar ganska snart. Han är också övertygad att etanolbilarna blir kvar och att dieselbilar i allt högre utsträckning kommer att drivas med syntetisk diesel från bioråvaror.

Mer läsning

Annons