Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Koleos – en bil med tre nationaliteter

/
  • Koleos är Renaults första inhopp bland SUV-bilarna. Eller crossover som tillverkarna föredrar. En riktigt god uppstickare faktiskt.
  • Förarplatsen är både elegant och överskådlig.Navigatorn, extra, har perfekt placerad skärm.
  • Koleos har en praktisk baklucka som öppnad blir ett lastgolv. Bra sittplats vid fikapaus och god hjälp när tunga saker ska in.
  • Ovanför ordinarie backspegeln sitter en infällbar skvallerspegel. Ger föraren översikt över barn i baksätet.

När Renault till sist gav sig in i SUV-klassen var tajmingen inte den bästa. Den tidigare enorma framgången hann i skenet av miljödebatten vändas till ifrågasättanden. Och sjunkande försäljning. Mellanstora Koleos är hur som helst en intressant bil.

Annons

Eftersom SUV blivit något av ett skällsord vill bilbranschen i stället kalla sina fyrhjulsdrivna, höga och relativt biffiga bilar för crossover. Med det menas mellanting mellan terrängbil och vanlig kombi. OK, Koleos är kanske en crossover.

Den är nämligen klart smidigare att hantera än vad utanpåskriften ger sken av. Profilen har i mina ögon påfallande likheter med Lexus RX 400. Inget fel i det.

Den franska nykomlingen med fyrhjulsdrift från partnern Nissan kan röra till det ytterligare i ett riktigt getingbo. Kompakt-suv:ar vimlar det av. Honda CRV, BMW X3, Subaru Forester, Toyota RAV4 är några i leken. Och fler dyker upp eftersom. Volvo XC60 är en av dem som just är på väg in på marknaden.

Koleos är ritad och formgiven i Frankrike men består till stor del av komponenter från japanska allianspartnern Nissan. Bottenplattan är till ett exempel densamma som hos Nissan Murano och X-Trail. Fyrhjulsdriften med elektronisk styrning är också hämtad hos Nissan. Bilen byggs av koreanska Samsung Motor, tredje benet i alliansen.

Man mer eller mindre klättrar in i Koleos. Det är lätt att ta sig in både fram och bak. Sittpositionen är förstås hög och runtomsikten utmärkt. De stora ytterspeglarna gör inte saken sämre.

Det är lätt att hitta en bra position på förarplatsen med skön fåtölj och ratt ställbar i alla ledder.

Renault var först med nyckellöst system bland ”vanliga” bilar. Också i Koleos har föraren nyckeln i fickan. När man trycker på knappen tar det några sekunder innan dieseln knattrar igång. Så är det även när motorn är varm. Värmningstiden är längre än för många andra moderna dieslar. Motorn låter ordentligt på tomgång och bilen vibrerar påfallande.

När man rullat igång är det genast annorlunda. Allt dieselljud är borta, det är bara det härliga draget vid acceleration redan på låga varv som avslöjar kraftkällan. Bilen har sexstegad manuell låda som jag upplevde som ganska oprecis.

Efter 90 mils körning visade färddatorn en förbrukning på 0,78 liter milen. När jag kollade mot antalet tankade liter blev värdet litet högre, 0,83 liter. Det får ändå ses bra för en så pass stor och tung bil.

Man åker bra i Koleos, även i baksätet. Om det inte är fullt i bagagerummet kan man vinkla ryggstödet ganska mycket bakåt. Lastrummet är rymligt och praktiskt. Den delade bakluckan ger en stabil plattform när nedre delen öppnas och fälls ut. Praktisk som sittplats vid fikaplats men även bra när man ska in och ut med tunga prylar. Annars räcker det med att öppna bakrutan för att komma åt bagaget.

Det är extremt enkelt att göra om Koleos till äkta kombi. Ett enda handgrepp räcker för att fälla varje del av ryggstödet, delat 60/40. Blixtsnabbt har man ett stort lastrum med plant golv. I ryggstödet finns även skidlucka.

Koleos är inte så klumpig i stan som man kan förledas tro. God sikt bidrar förstås. Längden 4,5 meter är inte så farlig. På vägen har man ingen speciell känsla av bilens terrängmöjligheter. Den har fin styrkänsla och beter sig som vilken högkombi som helst. Fjädringen är mjuk utan att kännas svampig.

Under normala förhållanden är bilen framhjulsdriven. När väglaget är sådant att något av drivhjulen förlorar greppet förs kraft snabbt över även till bakhjulen. Som mest går 50 procent dit. Systemet ska reagera innan föraren märker det. Vid behov går även sladdpareringen in för att stabilisera bilens framfart. Det går även att låsa fyrhjulsdriften.

Bilen har inte lågväxel men väl finesser som kommer till pass vid start i motbacke och speciellt om man ger sig ut i terrängen och ska ta sig fram säkert när det lutar utför kraftigt. På ettan håller bilen farten själv (sju kilometer i timmen). Hur ofta man kör i sådana situationer är liksom en annan sak.

En finess jag gillar skarpt är elektronisk handbroms som släpper automatisk när man kör iväg.

Koleos har välgjord inredning med material som känns påkostade. Men en sak blev väldigt fel. Den glänsande listen som inramar displayen mitt på panelen ger förfärliga reflexer i vindrutan.

Renault är världsmästare på att tillverka bilar som klarar full pott i Euro Ncaps krockprov. Givetvis är även Koleos en fempoängare.

Mer läsning

Annons