Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kolla Clios nya kläder!

/
  • I fronten sitter företagets väl tilltagna emblem och de mycket läckra strålkastarna. Nya Clios låga höjd och den brant lutande vindrutan bidrar till bättre aerodynamik och därmed lägre förbrukning än tidigare. Foto: Staffan Swedenborg

Den fjärde generationen av Renaults lilla storsäljare Clio är snart här. Med fräck design och smart innehåll räknar Renault med att hålla sig kvar på topp.

Annons

Clio är väldigt populär i Sverige. För tredje året i rad är den med sina nästan 5 000 sålda exemplar landets mest köpta småbil. Sedan starten 1990 har det sålts närmare tolv miljoner Clio – den är därmed en av bilmärkets bästsäljare genom tiderna.

Utgående modell lanserades 2005, så det var hög tid för en omgörning. Designchefen Laurens van den Acker har inte varit rädd för att ta i. Han har gett Clio en helt ny, fräsch och modern look. Meningen är att formspråket ska spridas till företagets övriga modeller.

I mitt tycke är hela skapelsen väldigt lyckad. Handtagen till de bakre dörrarna är gömda i dörrkarmen, vilket ger ett sportigt intryck. Bilen är längre, lägre och bredare än den gamla modellen och har tappat 100 kilo i vikt.

För att göra bilen mer lockande och egen kan man utrusta den med olika ”personifieringsalternativ”, vilket betyder val mellan olika dörrskydd, backspegelkåpor, kylargrill och grafikmönster till taket.

Inredningen i kupén är ny och mycket snygg med detaljer i pianolack och krom. Mitt i instrumentpanelen sitter det nya infotainmentsystemet med 7-tumsskärm inklusive en GPS från Tom Tom.

Bilen kan för övrigt lastas så full man vill med teknik, som backkamera, internetanslutning och möjlighet att ladda ned olika appar.

Till en början kommer Clio med två bensinmotorer och en diesel. Samtliga motorer har i snitt en minskad förbrukning om 20 procent. Riktigt intressant, och den förmodade storsäljaren, är en ny 3-cylindrig bensinmotor med start/stop och 90 hästkrafter som drar 0,43 liter per mil. Koldioxidutsläppen är 99 gram kilometern och därmed är bilen skattebefriad i fem år – om den registreras i år. Efter nyår gäller andra och betydligt krångligare regler för miljöbilar. Men skatten är bara en liten summa i sammanhanget.

Dieseln Energy dCi 90, drar 0,43 liter milen och har ett koldioxidutsläpp på 83 gram per kilometer. Den är miljöklassad även efter 2012 och kostar 20 000 kronor mer i inköp än den 3-cylindriga bensinaren.

Bensinmotorn är bra, rätt stark och hänger med i alla typer av trafik. Dessutom har den ett kul ljud och bra femväxlad manuell växellåda. Den är lättkörd, känns stadig och stabil även på kurviga vägar.

Kupén är trivsam, stolarna sköna och det är ganska gott om plats för baksätespassagerarna. Bagageutrymmet har växt några liter, men har man väl öppnat luckan blir den svår att stänga. De smutsskyddade grepp som finns innanför är svåra att hålla tag i och för att få igen luckan krävs handpåläggning utanpå. Ingen stor sak i sig men lite irriterande.

Ulla Hasselgren/TT Spektra

ulla.hasselgren@ttspektra.se

Mer läsning

Annons