Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Korean pockar på i Saab/Opelhallar

/
  • Daewoo Nubira är en trevlig mellanklassare till lågpris som överraskar positivt. Linjerna är eleganta men så är bilen också ritad av italienska Pininfarina. Foto: Olle Hildingson

Nu säljs inte längre bara Opel och Saab sida vid sida. Ett tredje märke har tagit plats hos många av Saab/Opelhandlarna. Dit hör Gävle. Daewoo är namnet på det koreanska märke som efter ett par års bortavaro återvänt.

Annons
Lilla Kalos, testad av GD tidigare väntas bli bästsäljare. Nu har vi också provat Nubira, en sedan i mellanklass med en rad goda sidor. En är priset -den väl utrustade bil jag körde med motor på 1,8 liter kostar strax under 140 000 kronor. Därmed inte sagt den är en prisbomb. Ingångsmodellen med motor på 1,6 liter finns från cirka 127 000 kronor.

Nubira vill nog vara litet finare än vad den är. Fronten ger associationer till BMW. OK, det finns likheter med Skoda också.
Utseendet är inte fy skam. Men så är det en italiensk bilskräddare bakom linjerna, nämligen Pininfarina.
Nubira är förstås inte döpt i Sverige. "Nu bira, hur kan en bil heta så", sa en bekant. Det kan bli litet konstigt ibland när en bil ska heta lika på många språk. Det finns modeller som fått byta namn i vissa länder.
Motorn på 1,8 liter gör den här bilen riktigt pigg utan att vara törstig. Deklarationen är 7,5 liter per hundra kilometer. Jag gjorde av med obetydligt mer.
Bilen är behagligt avfjädrad men är inte lika distinkt att hantera som dyrare konkurrenter när man börjar köra undan på kurviga vägar. Förarstolen passar mig alldeles utmärkt och är lätt att ställa i alla ledder. Ryggstödet ställs steglöst. Sitsen har justeringsrattar för fram- och bakkant.

Baksätet räcker för att två normallånga ska åka bekvämt. Trepunktsbälte och huvudskydd även i mitten. Detta är mindre än de två övriga, bra för bakåtsikten. Bilen är lätt att hantera på trånga platser, inte minst för ovanligt rejäla ytterspeglar (med el-värme).
Bagagerummet är anständigt i storlek. Smal öppning gör det dock svårlastat. Trots fullstor reserv finns det plats för en hel del prylar under golvet. Luckan har simpla gångjärn och saknar inre handtag.
Interiören är grå men i mitt tyckte ändå riktigt gemytlig. Instrumenten är bra och reglagen finns där man förväntar sig. Förvaringsfacken har halkfria mattor. Bra! Under passagerarstolen finns en låda.

Nubira 1,8 har en rejäl utrustningslista. AC, el-speglar, elrutor och fjärrstyrd nyckel hör dit. Det jag egentligen saknar är strålkastarspolning, farthållare och visning av yttertemperatur. En konstighet i mina ögon är att radion har kasettfack istället för CD-springa.
Bilen har fyra krockkuddar liksom förstås låsningsfria bromsar. Bältessträckare finns bara fram. Bilen har bältesvarning för föraren, dock utan ljud.

Olle Hildingson

Mer läsning

Annons