Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Körglädje för direktörer

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Lurar ögat. Audi A8 har skrymmande yttermått men ser inte längre klumpig ut. Den ger snarare ett sportigt intryck.

Direktörsbilen för direktörer som inte vill sitta bak utan som helst kör själva. Så har nya generationen av Audis flaggskepp A8 beskrivits. Det ligger en hel del i detta.

Annons
Tyvärr är det ganska få förunnat att uppleva en sådan bil. Jag närmade mig den minst sagt välväxta bilen med viss reservation. Min oro för att den "bara" skulle visa sig vara ett sätt att ovanligt exklusivt kunna ta sig mellan punkt A och B kom snabbt på skam.
Storleken till trots är det här en riktigt rolig bil att hantera och köra. Körglädje i stor och lyxig förpackning kan man nog säga.
Nya A8 kom i början på året. Till och med september hade 51 bilar registrerats. Mercedes S-klass är etta med 105 bilar. BMW 7-serien nådde 35 registreringar.

Jag börjar med de olika möjligheterna till växling. Bilen är utrustad med sexstegad automatlåda som, precis som i många andra bilar, även kan köras manuellt. Ja, vill säga inom de gränser elektroniken tillåter. Den här bilen kan också växlas på ett tredje sätt, nämligen med paddlar bakom rattkransen. Precis som i formel 1-bilar. Onödigt förstås men onekligen trevligt.
A8 är helt enligt mina förväntningar med tydligt komfortinriktad chassisättning. Detta brukar innebära mindre dos av körglädje. Audis chassiingenjörer har dock lyckats med konststycket att kombinera dessa två nästan oförenliga egenskaper väldigt väl.
Fjädringen sköts med luft och den ställer automatiskt om sig efter underlag och körsätt för att ständigt ge bästa kombinationen av körbarhet och komfort .

Styrningen är helskön och balansen i bilen perfekt när man gasar på litet på kurvig väg. Till den känslan bidrar förstås den konstanta fyrhjusdriften. Här handlar det inte om elektronik. Den mekaniska Thorsendifferentialen lever vidare i A8.
Bilen ryms med nöd och näppe i en parkeringsruta av Gävlestorlek. Ändå är den lätt att backa in. Den som har svårt att veta var bilen slutar har också hjälp av sensorer som ljuder mer ju närmare man kommer ett hinder. Närsikten bakåt är dålig. Dessutom är ytterspeglarna onödigt små. Den högra vrider sig neråt när backläget läggs i.
Åkkomforten är mycket hög, fattas annat. Framstolarna är i det närmaste idealiska och alla tänkbara funktioner, även huvudstödets höjd, sköts elektriskt. Samma gäller inställningen av ratten. Handbromsspaken är borta. Den elektromekaniska bromsen sköts smed en liten knapp. Även bakluckan öppnas och stängs elektriskt.
Utrymmet i baksätet är förstås också väl tilltaget. Bakre delen är precis som den främre indelat i två klimatzoner. För den som kräver ännu mer plats finns det en lång version att välja istället.
Trots bilens storlek och all utrustning den är späckad med är vikten måttliga två ton. Det förklaras av att en stor del av bilen är byggd i aluminium. Det gäller förstås även motorn, en V8 på 4,2 liters volym. Den har imponerande dragkraft, max är 430 Newtonmeter. Motorn viskar vid normalt arbete, först vid fullgas kan man locka fram ett diskret morrande ljud. Bilen sprintar iväg från stillastående till 100 på dryga sex sekunder. Jag körde bilen på 1,23 liter milen, obetydligt över den officiella förbrukningssiffran.
Det tog mig flera dagar att hitta alla finesser i den teknikspäckade bilen. I ärlighetens namn finns det kanske några som jag missade helt. Plötsligt en dag upptäckte jag att den har dubbla make up-speglar på båda solskydden. Den ena förstorar...

Nya A8 har i likhet med BMW 7- och 5-serien ett multivred mellan sätena. Där ställer man in allt från radio till klimatanläggning och navigation. BMW iDrive är krångligt, Audis system, som kallas MMI (Multi Media Interface) har i stort sett samma funktioner men är klart enklare att hantera.
Bland massvis extra tillbehör i provbilen fanns kurvljus som tänds några sekunder efter det föraren aktiverat blinkerljusen. Kurvljuset är inte alls dumt, det kan säkert hjälpa föraren att se föremål tidigare vid tvära svängar på mörka platser.
A8 har förstås en saftig prislapp. Den börjar på 779 000 kronor. Trots att utrustningsnivån är hög redan i grunden finns väldigt mycket att lägga till. När jag kollat in listan över merutrustning i provbilen visade den sig ha prylar för ytterligare 237 000 kronor. För den summan får man en A4 2,0 FSI....
Till de mer kostsamma extraprylarna hör navigationssystem med DVD och TV (38 300). 19 tums lättmetallfälgar i tolvekerdesign (29 600), identifikation och minnesfunktion med fingeravtryck för start, klimatanläggning mm (17 000) och alcantara på innertak, sidostolpar, solskydd och hatthylla (samma pris) samt taklucka med solceller för kupéventilationen.
Ack ja.
Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se

Mer läsning

Annons