Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krockkudde skyddar påkörd fotgängare

/
  • Volvo förutspår att fotgängarkrockkudden kommer reducera allvarliga personskador.

Bilfabrikanterna har under lång tid jobbat med att höja säkerheten för förare och passagerare.

Annons

Krockkuddar finns numera på alla tänkbara ställen och skyddar oavsett var man sitter i bilen. Säkerhetssystem som avståndsvarning till bilen framför, adaptiv farthållare, vingelvarning, automatisk bromsfunktion i stadstrafik med mera finns i allt fler bilmodeller.

Men vad görs åt situationer där fotgängare kan råka riktigt illa ut - när kollisionen mellan bil och den gående är oundviklig?

Volvos nya V40 är först i världen med en krockkudde för fotgängare. I slutet av augusti fick bilen det högsta totalresultatet någonsin i Euro NCAP:s krocktest. I kategorin fotgängarskydd nådde nya V40 toppnoteringen 88 procent.

Krockkudden används i hastigheter mellan 20 och 50 kilometer i timmen. Vid kollision med fotgängare lösgörs motorhuven i överkant och säkras en decimeter upp samtidigt som krockkudden löser ut och täcker a-stolpar och nedre delen av vindrutan. Många av de allvarligaste skadorna beror på att den påkördes huvud slår i dessa delar.

Andra fabrikanter TT Spektra varit i kontakt med arbetar med eller har redan utfört förändringar i bilens frontparti för att minska skador på fotgängare.

Så är det för Mitsubishi ASX och nya Outlander. På Opel Insignia är bland annat stötfångaren sänkt och huven rör sig bakåt vid kollision. Peugeots Sportcoupé RCZ har så kallad aktiv motorhuv som lyfter 55 millimeter och därmed ökar avståndet mellan huv och motorns hårda delar. En liknande konstruktion finns på Nissan GT-R och nya Hyundai Santa Fe, som lanseras 2013, har sitt eget huvlyftsystem för att skydda fotgängare vid kollision.

VW arbetar med frontens och huvens utformning, för att minska risken att den påkörde hamnar under bilen samt att göra landningen på huven mjukare. BMW 5-serien har mjukare karosseri och aktiv motorhuv. Sammantaget handlar mycket av förändringarna om konstruktioner som ska minska kraften i sammanstötningen mellan fotgängare och bilens hårda partier.

Men säkerhetsarbetet börjar långt innan smällen på övergångsstället. System som sänker hastigheten och varnar för kollision hjälper föraren. Hur koncentrerad föraren sedan är bakom ratten är en annan aspekt av trafiksäkerheten.

Tomas Hägg/TT Spektra

tomas.hagg@ttspektra.se

Mer läsning

Annons