Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kungen får elbil via Gävle Energi

/
  • Texten på bakluckan till Gävle Energis nya elbilar har täckning eftersom de drivs med förnyelsebar energi.
  • Gävle Energis vd Per Laurell och miljöchef Inger Lindbäck var så här glada när de provade Think för första gången i Ockelbo i höstas. Nu går företaget in i elbilsprojektet Power Circle.
  • En gul och en blå är de första svenskgodkända exemplaren av norska elbilen Think inköpta av Gävle Energi. Om planerna går i lås leasas de av hovstallet och hamnar i så fall hos drottningen och kungen.

Konsortiet med Gävle Energi främst ligger i startgroparna för sin del av Ingenjörsvetenskapsakademins vind- och elbilssatsning Power Circle. De första svenskgodkända exemplaren av norska Think, en gul och en blå, finns i Gävle men hamnar nog hos kungahuset. Diskussioner förs. VD Per Laurell ser projektet som en viktig miljösatsning som kan ge lokala företag draghjälp.

Annons

Gävle Energi tänker inte bli representant för Think, men bilarna är en nödvändig del i projektet som går ut på att utveckla laddstationer för elbilar samt affärsmodeller kring dessa. Den lokala delen i IVA-projektet kallas Shopping Circle Gävle-Sandviken och är ett samarbete mellan Gävle Energi, Sandviken Energi, Gävle kommun, Midroc och Samkraft Vind.

Det går ut på att undersöka hur ett antal familjer i området klarar pendling och veckohandling/shopping med elbil. Konsortiet ska sätta upp laddstationer för elbilar vid Valbo Köpcentrum samt hos Maxi i Gävle och Sandviken för att testfamiljerna ska kunna fylla på batterierna när de handlar.

När Gävle Energi fick hem de två första elbilarna uppstod problem. Att Norge inte är med i EU och att bilar därifrån inte med automatik godkänns för svensk trafik hade ingen tänkt på. Forsbackabon Lars Alfredsson blev räddaren i nöden. Han har den hårda vägen lärt sig vad som krävs när han importerade de fem första Kinatillverkade bilarna till Sverige, lätta lastbilar från Dongfeng.

Ett av problemen med elbilar är att de tar lång tid att tanka. Tumregeln är att det tar en timme att fylla på ström för en mils körning om eluttaget är på tio ampère. Ett uttag med 16 ampère ökar laddningen och fyller på ström för 16 kilometers drift.

Gästrikekonsortiets beslut att delta i IVA-projektet handlar om att undersöka hur elbilar fungerar i vardagen för vanliga familjer vid pendling och veckohandling. Då krävs inte bara tillgång till el utan även el-bilar. Valet föll på norska Think, ett projekt från 1990-talet som under några år drevs av Ford. Amerikanerna lade ner Think men norska intressenter fick liv i det igen.

Produktionen har hämmats av ekonomiska problem. Runt årsskiftet var konkurs nära men hotet är precis avvärjt och en rekonstruktion i flera steg pågår. Think gör inga delar till bilarna utan köper allt utifrån, från plastkaross till motorer och batterier. Efter en tids produktionsstopp är nu montering igång igen i fabriken utanför Oslo. Ytterligare tre Think-bilar anländer till Gävle de närmaste dagarna.

Även om problemen för Think orsakat ett tidshack i projektet lanseras Shopping Circle officiellt i Valbo Köpcentrum på fredag.

Konsortiet informerar om det stora svenska elbilsprojektet och demonstrerar Think med inomhuskörningar. Dessutom visas prototypen till en laddstation från en engelsk förlaga. I London har man som följd av höga trängselavgifter för bensin- och dieselfordon kommit längre med infrastrukturen kring elbilar.

Gävle Energis vd Per Laurell har stora förhoppningar på projektet. Han hoppas snart att man ska vara igång med det viktigaste, att efterlysa testfamiljer och att därefter göra ett så allsidigt urval som möjligt.

– Vad vi hoppas kunna klara är att 30 familjer ska få erfarenheter av elbilar under tre år.

Laurell vet inte när man kan börja efterlysa testfamiljer men räknar med att det ska ske relativt snart. Hans förhoppning är att Shopping Circle ska vara igång under detta år.

Konsortiet för diskussioner med högskolan om medverkan därifrån i projektet för att bidra till att undersökningen ska få bästa möjliga vetenskapliga prägel.

Per Laurell ser ett paradigmskifte för bilsamhället men tror inte att framtidens bilar uteslutande kommer att drivas med el.

– Kan vi bidra till att leverera förnyelsebar energi till en del av bilparken får det stor betydelse för miljön.

Per Laurell har fått lära sig att Sveriges bilar varje år gör av med energi motsvarande 45 terrawatttimmar. Om alla bilar i stället drevs av elmotorer skulle förbrukningen sjunka till tio terrawattimmar.

Förklaringen är att en elmotor har en verkningsgrad på 90 procent mot 30 procent för en konventionell så kallad ottomotor.

Laurell medger att huvudmannen för projektet haft kontakter med hovet/kungahuset och erbjudit hovstallet att leasa de två första Thinkbilarna med svenska nummerplåtar, passande nog en gul och en blå bil.

Inget avtal är dock skrivet än. En orsak är tveksamheten som funnits om när fler bilar ska kunna levereras.

Mer läsning

Annons