Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Längden h-a-r betydelse

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Långskorpa. Nu finns Mercedes A-klass också i en version som förlängts 17 l-å-n-g-a centimetrar totalt sett och vad gäller axelavstånd. Bilen har växt rejält på vägen och ännu mer i baksätet.

Ibland betyder 17 centimeter väldigt mycket. Så mycket har Mercedes minsting A-klass växt till sig i en längre version än originalet. Prisskillnaden är 10 000 kronor. Om man så vill 558 kronor per centimeter.

Annons
Hela längdökningen ligger bakom mittstolpen.Det medför att A-klass L har benutrymme baktill i ren limousineklass.De tre separata stolarna kan ställas i längsled elvacentimeter och lyftas ut i önskat antal. Det gälleräven passagerarstolen fram. Bilen är alltså väldigtflexibel lastmässigt. Med alla bakstolarna borta ärlastvolymen imponerande, nära två kubikmeter..

Om A-klass gjorts nära 3,8 meter lång och med 2,4meters hjulbas från början från börjat hadealdrig bilen vält vid Robert Collins så berömda"älgprov."

Och då hade Mercedes sluppit den enorma prestigeförlustplus alla extrakostnader som följde. Efter den och fleraefterföljande vurpor försågs A-klass med elektronisksladdparering för att öka stabiliteten och förhindranya vältningar. Bilen blev mycket säkrare, delvis påbekostnad av åkkomforten. Förutom ESP fick den lägredäck och hårdare fjädring.

Viktigt avstånd

Den ökade längden innebär lika storökning av axelavståndet, något som märksdirekt bakom ratten. A-klass långa har "storbilsbeteende"om man jämför med originalet.

A-klass L är på många sätt en trevligbekantskap. Men det är inte lätt att finna Mercedeskänslai bilen, vare sig i materialval eller rent känslomässigt.Men visst är det mesta väl fungerande och väl genomtänkt.

Fattas bara, stjärnan i nosen för automatiskt medsig en prislapp som är rejält tilltagen vid jämförelsemed bilar som är jämförbara storleksmässigt,till exempel Renault Megane och Nissan Almera Tino.

Nog känns det futtigt med frånvaro av strålkastarspolningoch burkhållare. Samt att kurvhandtagen inte har glidandeåtergång. Däremot har alla förvaringsfackglädjande nog gummimattor.

Vanliga A-klassbilen kostar från 163 700 kronor om manväljer minsta motorn (1,4 liter) och inget paket. Provbilensutgångspris med 1,6-motorn är 184 700. Med Ambientepaket,metallicklack, CD-radio och diverse andra tillägg hamnarpriset på, om jag lyckats tolka Mercedes prislista korrekt,235 400 kronor. Onekligen ganska svettigt.

Kräver svängrum

Förlängningen har inte enbart fördelar.Vändcirkeln försämras från 10,75 till 11,35meter. Det är mycket när det handlar om trångamanövrer.

A-klass har ju dubbla golv, en stor del i förklaringenatt en så kort bil erbjuder så goda krockegenskaper.Det innebär också att man sitter högt, en fördelför förarens översikt i trafiken. Tyvärr stjälde breda vindrutestolparna viktig sikt snett åt sidan. Dessutomsitter ytterspeglarna opraktiskt lågt.

Långa modellen har stabila vägegenskaper och ärmindre stötig än den korta. Dessutom tror jag den ärtystare. Men i baksätet upplevde jag långa modellensom irriterande bullrig. När det blåser kraftigt kännsdet att höjden ger ett kraftigt vindfång frånsidan.

Provbilen hade motor på 1,6 liter och 102 hästarsom känns ganska lagom för bilen. Den finns bådeen större och en mindre variant samt en diesel.

De tre och ett halvt år A-klass har funnits har densålts i 600 000 exemplar. Långa modellen kan nog skruvaupp försäljningstakten något. Mercedes räknarmed att tre av tio bilar blir långa versionen. Men man harberedskap till att ändra produktionen till 50/50.

Mer läsning

Annons