Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Liten utanpå - stor inuti

/
  • Litet höghus. Daewoo Kalos är förvånansvärt stor invändigt. Priset kan ge bilen en chans i den hårda konkurrensen bland småbilarna.

Efter att ha varit borta under ett par år har ett av flera asiatiska bilmärken med svårstavat och uttalat namn kommit hit igen.
Det handlar om Daewoo, ett lågprismärke med förgreningar i många länder.

Annons
Amerikanska General Motors är huvudägare. Även japanska Suzuki har intressen i företaget. Bilarna byggs i Sydkorea och Vietnam. Daewoo har huvudkontor för Europa i Schweiz och reservdelslager i Holland.
Några hundra bilar har nått marknaden sedan starten i våras. När den här texten skrivs finns 23 försäljare. Inom ett par veckor tillkommer fem ytterligare. Daewoo säljs med ett undantag i samma bilhallar som Saab och Opel. Inte så märkligt eftersom de tre märkena är koncernsyskon.
Säljmålet mellan starten i slutet av maj till årsskiftet är 1 300 bilar. Nästa år är målet 2 500 nya Daewoo på den svenska marknaden.
Jag har provkört den som väntas bli bästsäljare, Kalos. Det är ett litet höghus i samma storlek som VW Polo och Opel Corsa. Den 388 cm långa, eller ska vi säga korta bilen bjuder oväntat stort utrymme. Det beror på två orsaker - väl tilltagen takhöjd och ett rejält axelavstånd, 248 cm. Däremot är det ganska klent med plats för bagage. Baksätet är dock fällbart i två olika stora delar när lastbehovet är stort.

Kalos är en oväntat tyst och bekväm bil att åka i. Småbilar är ofta stuttiga och bullriga. Det gäller inte den här bilen. Fram är ljudnivån behagligt låg, i baksätet litet högre.
Framstolarna är ganska mjuka, jag upplever dem som aningen svampiga. Förarstolen är höj- och sänkbar, ryggstödet kan ställas steglöst. I baksätet sitter två normalstora med gott om utrymme. Men hu vad bakåtlutad man måste sitta! Och stödet i sidled är obefintligt. Huvudskydden sitter för långt bakom huvudet, gäller särskilt i baksätet. Provbilen hade bara två huvudskydd bak. Snart kommer bilar med tre.
Bilen ser också ut att ha AC. Det har den inte, trots AC-knapp och en liten lampa som tänds på den! Miss i beställningen är den förklaring jag får. AC finns att få. Kostar 5 000 kronor extra.

Vad gäller utrustningen bjuder Kalos oväntat mycket. Bilen har centrallås och radio (utan CD). Rutorna är liksom höger ytterspegel el-styrda. Vänster spegel får man vrida manuellt. Smart lösning! Mugghållare och diverse fack för småprylar finns. Bak på höger ryggstöd finns uppfällbart bord.
Tyvärr saknas lyktrengörare och reserven är av nödtyp.
Bilen är ganska mjukt fjädrad, vilket är behagligt vid snäll körning. När den är lastad och man börjar köra undan litet i kurvorna är körningen inte längre lika rolig. Det blir mycket nig och svaj. Styrservon ger inte riktigt den vägkänsla man skulle önska. Snäv vändcirkel gör bilen lätthanterad där det är trångt.
Motorn, hämtad från GM, känns pigg när man kör ensam. Fullastad blir dock omkörningar ute på landsväg litet tröga. Bränsledeklarationen 7,0 liter per 100 km är så där. Provbilen drog 7,5 liter. Inte speciellt bra.
Lådan är lätthanterad. Dock var det litet problem ibland med backen. Där rök en stjärna i betyget.
Säkerhetsmässigt kan man konstatera att bilen har fyra krockkuddar och bälten fram med förspänning. Däremot saknar bilen aktiva huvudskydd. Inte heller ljudlarm för glömt bälte finns. Bromsarna är låsningsfria med elektronisk kraftfördelning.

Olle Hildingson
026-15 96 38
olle.hildingson@gd.se

Mer läsning

Annons