Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lyx för fler än statschefer

/
  • Mercedes S-klass är i sin långa version 5,2 meter lång men bilen är så väl formgiven att den ändå absolut inte upplevs som en koloss.
  • Tänk att man kan uppleva en alldeles vanlig klocka med visare som lyx. Inga lysdioder iS-klass inte.
  • Mer elegant och samtidigt funktionell förarmiljö är svår att finna, möjligen med invändningen att den som inte gillar Mercedes egna lösningar av funktionerna på spakarna på rattstången, finner att S-klass har precis samma lösning som alla syskon.

Välgärt stor och lyxig. Javisst, men trots längd på 5,3 meter och vikt över två ton är Mercedes största modell lättfotad. Ett nöje att köra faktiskt. Sett till miljön borde en sådan bil inte finnas. Nu gör den det och GD har provkört trots att modellen varit med i tre år.

Annons

Toppmodellen, den statsöverhuvuden och toppchefer inte sällan transporteras i, har förstås V8-motor. GD har provat 320 cdi med treliters V6-diesel som inte går av för hackor och ändå är måttlig på bränsle. Deklarationen på 0,89 liter milen blev under provveckan 0,98, inte mycket att orda om.

S-klass finns nu också i Blue Effiencie-utförande. Med bland annat elhydraulisk servostyrning, justering av automatlådan och lättrullande däck minskar förbrukningen nästan en deciliter per mil.

En hybridversion med maskin på fyra liter och 279 hästar plus elmotor på 20 hästar lanseras till sommaren. Ska ses som motdrag till toppversionen av Lexus med beteckningen 600h (h som i hybrid). Med återvinning av bromsenergi och start/stop-funktion har S-klass hybrid deklarationen 0,78 liter milen. Imponerande för en bil av denna kaliber.

Grundpriset för testbilen är 843 000 kronor. Med en radda extrautrustning passerar prislappen lätt miljonstrecket. På den nivån bör komforten ligga på topp. Det gör den! Den förlängda karossen ger överdådigt benutrymme åt passagerarna i de två el-inställbara fåtöljerna bak.

Det är inte sämre fram på något sätt. I S-klass kan man verkligen tala om mysfåtöljer på samtliga platser. Så mycket bekvämare kan det inte bli i en bil. Till bilens extra finesser hör massagefunktion i fåtöljerna fram. Man blir långsamt knådad i rygg och bak, hårt eller mjukt, fort eller långsamt. Ett av sidostöden i ryggstöden blåser upp mer eller mindre i kurvor för att kroppen ska hållas på plats oavsett hastighet och svängradie. Känslan är märklig, men det funkar.

Till den goda komforten bidrar förstås också bilens luftfjädring. Storleken och vikten till trots – polisens vägvåg på E4 norr om Uppsala visade 2 420 kilo med förare och 90-literstanken nästan full – är bilen ingen klumpeduns att köra. Långt därifrån. Styrningen är distinkt liksom bilens reaktioner i stort när man gasar på och svänger samtidigt.

Dieselmotorn och den sjustegade automatlådan arbetar diskret och perfekt ihop. Enda gången man hör att det är en dieselmaskin under huven är vid kallstart i minusgrader. Råstyrkan är häftig, det maximala vridet på 450 Nm kommer redan från 1 600 varv. Den som vill ha mesta möjliga power kan med en knapptryckning ändra lådans komfortläge till sport.

Trots att det mesta är utan anmärkning, en kraftig underdrift, finns det några saker att gnälla på. Svängradien är inget man blir glad över. Ytterspeglarna är löjligt små. Backkameran i TV- och navigationsrutan är i och för sig bra men saknar objektivskydd. När det är blött på vägen och man lägger i backen ger kamerabilden sken av tät dimma.

Provbilen hade infraröd nattkamera som ska göra det lättare att upptäcka människor och djur dit billjuset ännu inte når. Är tänkt som hjälpmedel främst vid halvljuskörning. Efter att ha använt kameran ett otal gånger, den går att slå på även i skymning men inte i dagsljus, är jag benägen att påstå att den faktiskt minskar säkerheten vid mörkerkörning.

Hur kan det bli säkrare när jag oavbrutet blickar på den svartvita bilden i mätargruppen? Kamerabilden täcker hastighetsmätaren. Med nattkameran aktiv visas hastigheten med ett liggande termometerband som en gång på Volvo PV och Amazon. Värre än allt tittande på navigatorn, som allt fler förare tycks prioritera, framför att kolla in verkligheten framför bilen.

Däremot kan jag tänka mig att kameran, kostar 19 000 kronor, skulle göra mer nytta om bilden projicerades på vindrutan och/eller larmar på något vis när en människa eller älg kommer upp på vägen framför bilen.

Mer läsning

Annons