Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Märket ska sticka ut

Allt är aerodynamikens fel. Strävan efter att få så litet luftmotstånd som möjligt begränsar designen och gör att dagens bilar påminner mycket om varandra. Även krocksäkerheten bidrar till den estetiska likriktningen.

Annons

Därför har varumärket blivit mer betydelsefullt. Det är det som signalerar ett bilmärkes identitet. Trenden är att använda stora och tydliga symboler som syns både fram och bak på bilen.

Logotypen ska vara unik och konsekvent. Den måste användas på rätt sätt och kunna stå för sig själv. Samtidigt ska den vårdas väl och tillåter inte allt för stora förändringar.

Allra viktigast är varumärket för bilar i premiumsegmentet eller lyxklassen. På sådana ska loggan riktigt stråla av karisma och ge precis de rätta signalerna.

Men varför ser logotyperna egentligen ut som de gör? Bakom symbolerna finns det ofta en märklig och fascinerande historia.

Här berättar vi om tio välkända loggor. Om slump, infall och tekniska landvinningar.

Det gäller att synas och bli igenkänd. När bilarna liknar varandra allt mer blir logotypen viktigare.

Volvo Personvagnars vd Stefan Jacoby presenterade Volvos nya V 40 på den internationella bilsalongen i Genève i mars i år.

Mer läsning

Annons