Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mazda lyfte Fiesta

/
  • Ford Fiesta av fjärde generationen är en välgjord småbil som bär vissa drag av Peugeot 207. Eller?
  • Förarplatsen må vara dekorerad med mycket plast som ska se ut som metall men fungerar utmärkt.
  • Lasttröskeln är opraktiskt hög, en eftergift åt att ge karossen hög vridstyvhet.
  • Långdragna strålkastare som täcker halva frontskärmen och blinker i ytterspeglarna är up to date.

Fjärde generationen av Ford Fiesta är ett lyft mot föregångaren. Ford har som delägare i Mazda använt Mazda2 som utgångspunkt för nya Fiesta. Glöm tidigare generationers gubbil. Form och funktion har numera klart ungdomlig prägel.

Annons

Som kuriosa i sammanhanget kan nämnas att förra Mazda2 hade sin grund från, ja just det, Fiesta.

Kanske ska ingångsmotorn på 1,25 liters volym och 80 hästar undantas från det ungdomliga. Den är seg och skulle inte må illa av en smärre vitamininjektion.

Motorn är klart sävlig när man ger sig på en omkörning på landsväg. Den lättarbetade lådan är femväxlad men i 110 på motorvägen visar varvräknaren 3 200 varv och man längtar efter en sjätte växel.

Deklarationen på 0,57 liter milen är en bra bit över miljögränsen och verkligheten sämre än så i svenskt vinterklimat. Min förbrukning blev 0,66 enligt färddatorn.

Nya Fiesta har i stort sett samma storlek som föregångaren och har blivit lättare, ovanligt i bilvärlden eftersom jakten på säkerhet brukar leda till ökad vikt. Höghållfast stål är en del av hemligheten. Jo, även Mazda2 är lättare än föregångaren.

Bilen är lätt att hantera i stan och stabil och trevlig ute på vägen. Styrningen har bra vägkänsla. Fjädringen är hård, på gränsen till stötig.

Trots motorns höga varvtal är ljudnivån acceptabel även över 90. Framstolarna är hårda och känns litet tunna men har bra sidostöd. Dynan är inte oväntat i kortaste laget för långa personer. Två vuxna bak sitter upprätt med hyfsat gott om plats för huvud och ben så länge inte framstolarna står i bakersta läget. Bagageutrymmet är helt OK för en bil under fyra meter. Tyvärr är tröskeln väldigt hög. Frånvaro av reservdäck ger extra dolt utrymme.

Bra detalj är två kasshängare i bagaget liksom att tanklocket är slopat. Öppna luckan och det är bara att sticka in munstycket.

Nya Fiesta är en säker bil. Den klarade liksom förlagan Mazda2 full pott, fem stjärnor, i Euro Ncaps krockprov. Nya Fiesta hade också full pott för barns säkerhet i bil och fick tre stjärnor för fotgängarskydd. Också det bra.

Det är ett tag sedan en småbil kändes riktig liten. Oftast är heller inte priset litet numera. Det gäller absolut nya Fiesta. Den går att köpa från 127 000 kronor men för att få AC får man lägga till ett paket på 6  900 kronor.

Provbilen landade på 143 200 kronor. Trots el-trådar i framrutan, nyckellöst system och el-infällbara ytterspeglar saknade jag farthållare (kostar ytterligare 4 100 kr).

Lika fullt saknar bilen annars självskrivna kurvhandtag förutom att innerbelysningen är miserabel. I baksätet förblir det kolmörkt när lampan i taket är tänd. Inte kul.

Mer läsning

Annons