Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Medelmåtta med goda betyg

/
  • Kia Rio bjuder på småbilens standardkomfort. Modellen får bra betyg av Bilprovningen.
  • Kia Rio har armstöd för föraren, tre mugghållare mellan stolarna och prylskål.
  • Bagaget på 270 liter håller samma klass som VW Polo, Citroën C3, Ford Fiesta och Peugeot 206.
  • Rio har stora, enkla instrument och reglage. Överskådligt och lätt att förstå. Miljön är grå med frontpanel i hård lättrepad plast. Ratten går enbart att justera i höjdledd.
  • I den här klassen får man räkna med ganska trångt för benen i baksätet, särskilt om föraren vill skjuta tillbaka sin stol.

Kia Rio är en småbil med antisladd som standard. ­Dessutom har den bra betyg från Bilprovningen. Då kan man leva med att resten är ganska alldagligt.

Annons

Koreanska Kia har på senare år tagit plats bland de populäraste fabrikaten i Sverige, främst genom omtyckta Cee’d. Möjligen kan äldre konstruktioner som begagnade Rio dra nytta av Kias frammarsch.

Kia Rio II kom 2005 som sedan- och femdörrarsversion. Den hade ny kaross, större axelavstånd, antisladdsystem som standard i Sverige och enkel AC. Bra utdelning för en kärra i småbilsklassen. I den begagnade testbilen, Rio Sport, sitter en 1,6-litersmotor på 111 hästkrafter till skillnad från volymversionens 1,4-liters med 97 hästar. Sportversionen har också lite extra lull-lull som farthållare och klimatanläggning ACC. Ett fåtal Rio från 2007 finns även med 1,5-liters diesel på 110 hästkrafter. Tyvärr saknar dessa partikelfilter.

Tillförlitligheten och hållbarheten var god redan för den tidigare Rio-versionen, enligt Bilprovningens siffror. Detsamma verkar gälla också Rio II, som var klart bättre än medelbilen när den besiktigades för första gången 2009.

Denna praktiska småbil bil bör med andra ord kunna hålla sig ifrån verkstaden och på det sättet vara ett bra fordon att äga. Utan att ha funnit några larmade rapporter om rost kan det ändå vara klokt att vara uppmärksam. Enligt Vi Bilägare är limningarna bra i dörrar, huv och baklucka medan vaxskyddet inuti kunde varit betydligt bättre.

Rios vägegenskaper ger inte någon större njutning. Det är en bit kvar till den sportiga känslan, däremot räcker kraften gott för påfartsacceleration och planerade omkörningar. På rak motorväg känns den anständig, om än lite vinglig. Som i många andra småbilar bryter väg- och vindbrus igenom. Fjädringen känns lite vek, med kan också beskrivas som mjuk. Det blir lite slagit över kanter och ojämnheter.

Sittkomforten i framstolarna är medelmåttig med plus i kanten för den ganska långa, avlastande och i flera ledder justerbara sittdynan. Sedan är det inte fel med armstöd för föraren, tre mugghållare mellan stolarna och prylskål. Synd att ratten bara går att ställa på höjden.

Rio har stora, enkla instrument och reglage. Överskådligt och lätt att förstå. Miljön är grå och plastig, lite gammalmodig och det är inte helt lätt att hålla panelen fri från repor.

Baksätet då? I den här klassen får man räkna med ganska trångt för benen, speciellt om föraren vill skjuta tillbaka sin stol. Man sitter så att säga där man sitter, rak i ryggen med några centimeter till godo till innertaket för medellånga.

Bagaget på 270 liter håller samma klass som VW Polo, Citroën C3, Ford Fiesta och Peugeot 206.

Tomas Hägg/TT Spektra

Mer läsning

Annons