Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljöbil blev hastverk

/
  • Den miljöklassade varianten ser ut som vilken V50 som helst sånär som på de speciella fälgarna som är nästan släta för att åstadkomma minsta möjliga luftmotstånd.
  • 1,6 D är motorns beteckning och Drive med grönt E visar invigda att detta är en miljöbil.
  • Instrumenteringen i den miljöklassade V50 har fått en ny funktion, grön pil tänds när det är dags att växla upp, grön pil när lägre växel behövs för att körningen ska vara ekonomisk.

Pinsamt sent gick det upp för Volvo att bilköpare nu ställer mycket högre krav på snåla motorer. Utvecklingen har pågått ganska länge men fick riktig fart när även amerikanerna började bry sig. Ett antal enkla ändringar utförda på mycket kort tid ledde till att Volvo nu kan erbjuda S40, V50 och C30 som miljöklassade dieselbilar.

Annons

Svårare var det inte än att sänka bilarna några millimeter, täcka för större delen av grillen, ändra motorstyrningar och utväxlingen på de högsta växlarna och förse bilarna med lättrullande däck.

Jag ställer mig osökt frågan varför Volvo inte vaknade tidigare? Min inställning ät att företaget alldeles för länge och allt för ensidigt låst sig vid etanolkonvertering i stället för att driva på utvecklingen mot snålare bilar oavsett bränslen.

Nu känns det som om Volvo ändå är med på tåget efter att ha varit ytterst nära att ha blivit akterseglat. Nu kan man nog lita på att jakten på mindre miljöbelastande modeller fått högsta prioritet. Volvo har lovat att C30 ska gå att köpa som laddhybrid från 2011. Och vi kommer att få se fler Volvomotorer och modeller med sänkta bränsledeklarationer snabbare än så.

Att det var ett hastverk att få ner lilla dieselmotorn, kommer från Ford, till miljögränsen på 0,45 liter milen och 120 gram koldioxid kan man se på dragvikten. V50 och S40 Driv-e får inte dra tyngre släp än 800 kilo att jämföra med 1 300 kilo för de icke miljöklassade versionerna.

Varför då? För att få förbrukningen till den magiska nivån har teknikerna tvingats täcka 70 procent av grillen. Det minskar luftinsläppet till motorrummet, positivt för förbrukningen men negativt för motorkylningen. Bilen klarar säkert att dra ett släp som väger 1 300 kilo under normala förhållanden. Men inte om det är gott om tuffa stigningar, typ alpvägar. Därför den usla dragvikten.

Dieselmotorn ger samma effekt och vrid som i sitt grundutförande. V50 D 1,6 går även i fortsättningen att köpa. Priset är detsamma som för Driv-e. Ändå är Driv-e litet annorlunda att köra eftersom utväxlingen höjts på trean, fyran och femman. Steget mellan tvåan och trean är alltså tämligen stort. Om man inte varvar ordentligt känns det som motorn drar efter andan ett ögonblick när trean läggs i.

Motorn startar snabbt och körbarheten är utmärkt bara man vant sig vid hoppet i utväxling mellan trean och tvåan.

Utöver de inbyggda ändringarna för minskad bränsletörst, har också föraren fått det lättare att köra snålt. En grön pil i instrumentgruppen visar när det är lämpligt att växla upp eller ned. Pilen visar att jag ska ligga kvar längre på femman än vad jag egentligen vill. Men tekniken har säkert rätt sett till förbrukningen.

Efter 65 mil med många kallstarter och småkörningar visade färddatorn på ett snitt av 0,56 liter milen. En deciliter högre än deklarationen men ändå riktigt bra med tanke på omständigheterna med mindre lättrullande vinterdäck och kyla.

Kontrollen av förbrukad bensin mot körd sträcka visade dock en verklig förbrukning av 0,64 liter milen. Nästan två deciliter över deklarationen känns inte lika kul. Jag hävdar inte att jag körde speciellt snålt, men ändå.

V50 är en mycket trevlig bil att köra med distinkta vägegenskaper och fast, nästan stötigt uppträdande på vägen. Stolarna tillhör toppskiktet, förarplatsen är utmärkt sånär som på många och små knappar i mittkonsolen. Ljudkomforten är också bra frånsett när bilen rullar på riktigt grov asfalt.

Lastrummet är utmärkt utan att vara megastort. Eftersom bilen har nödreserv blir det plats över i baljan under golvet för småprylar.

Mer läsning

Annons