Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mountainbike och elmoped

/
  • Grace One har en ram av aluminium och litiumjonbatterier som gör den lätt.
  • Bildtext 1-2: Michael Hecken från Berlin ville ha en elmoppe som både fungerade som en bra mountainbike och var en säker moped. Så han fick bygga en själv.
  • När man tittar lite närmare på Grace ser man skillnaderna mot en vanlig mountainbike och vanliga elcyklar. Även om sadeln är en mer ordinär cykelsadel är sadelstolpen betydligt grövre.
  • En elcykel måste startas genom att man trampar med pedalerna. Om man kan starta utan att trampa räknas fordonet som en elmoppe. På Grace One gasar man med ena handtaget.

Grace One är världens första mountainbike som också är en elmoped. Nu är den godkänd av tyska Vägverket och börjar säljas i Europa.

Annons

Vid en första anblick verkar den allt annat än speciell. Jo då, det är en avskalad och snygg mountainbike i vitt. Men sådana finns det ju gott om.

Fast när man inser att cykeln går i 45 kilometer i timmen och i själva verket är en EU-moppe trillar tioöringen ner. Det är då man inser att Grace One, som den heter, är just mycket speciell.

– Det började som en vardaglig tanke för två år sedan, säger uppfinnaren Michael Hecken.

– Jag pendlar varje dag med både tunnelbana och pendeltåg i Berlin. Jag kom på att jag hellre ville cykla den sista biten hem efter jobbet, det är en väldigt vacker väg. Men jag ville ha en elmoped som samtidigt var en bra cykel. Och jag ville att den skulle vara säker, snygg och rolig att köra. Jag tänkte leta lite på nätet och sedan köpa den snyggaste modellen jag hittade.

Men så enkelt var det så klart inte. För det visade sig att det inte fanns någon elmoppe som klarade Heckens ganska basala krav. Så han bestämde sig för att bygga en själv.

Nu, två år senare, är det premiär för Grace One. Enligt Hecken är det världens första godkända och säkra EU-moppe som ser ut som en mountainbike. Den har klarat tyska Vägverkets hårda krav, och är därför godkänd även i övriga Europa.

– Jag trodde att det skulle finnas standarddelar att använda för att bygga cykeln, men det fanns nästan ingenting. Eftersom det inte heller fanns någon liknande EU-moped fick vi uppfinna det mesta själva.

40 helt nya delar har utvecklas för Grace One. Det handlar om allt från de specialtillverkade litiumjonbatterierna som sitter inne i cykelramen av aluminium till framgaffel och sadelstolpe.

Vi möter Michael Hecken i samband med miljöbilsmässan Bibendum i Berlin. Där finns många fler som ställer ut elcyklar och elmopeder, en del av dem påminner om Grace One. Men Hecken pekar på detaljer som skiljer cyklarna åt på avgörande sätt.

– Kolla den där framgaffeln till exempel, säger han och nickar mot en konkurerande modell från Kina.

– Den är alldeles för vek för att klara en krock ens i 30 kilometer. Krockar du i 45 kilometer kommer hela cykeln att tryckas ihop. Det var precis det jag inte ville riskera när jag cyklar.

Grace One – som för övrigt finns både i en city- och en terrängmodell – hade officiell premiär i maj. Den enklare modellen kostar runt 36 800 kronor, den lite lyxigare modellen med bland annat fler batterier kostar runt 92 000 kronor. Fast vill man köpa den får man handla på nätet eller bege sig ut i Europa. Det finns återförsäljare i flera länder, dock inte Sverige.

Thomas Arnroth

thomas.arnroth@ttspektra.se

Mer läsning

Annons