Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

När vrålåken tystnar

/
  • Två sportbilar men inget ljud. Det är en märkligt ljudlös upplevelse att vara mitt bland hundra elbilar. Den röda heter Protoscar Lampo3, den gula Alpiq1.
  • Volvo med tre av sin eldrivna bilar under Tempelhofs tak. Förutom Volvo bestod det svenska bidraget på mässan av Scania, Volvo bussar och Vattenfall, som är stora på den tyska marknaden.
  • Caroline Bernardeau, France Rouby och Paul Gondcharton från universitetet Polytech Clermont-Ferrand står framför sin solenergidrivna bil Belenos. Den kan göra 70 kilometer i timmen och köra för evigt så länge solen lyser. Ingen framtida marknad i Sverige alltså.
  • En eldriven Tuktuk-taxi.
  • Nej, det här är inte bakdelen av en sportbil utan miljölastbilen Iveco Glider. Så snygg att det är svårt att tro att den kan vara funktionell. Stolarna i hyttan var självklart klädda i rött läder.
  • Konceptbilen Venturi ser ut som en radiostyrd bil, fast mycket större. Häftigaste bilen på Michelin Bibendum.

Snart är elbilarna här på bred front. Världens största miljöbilsmässa kom till Berlin och visade hundra elbilar, många som snart finns att köpa.

Annons

Michelin Bibendum är världens största miljöbilsmässa. Senast den genomfördes i Europa var 2006 i Paris, nu var det dags för Berlin. Och de fem åren visar att något verkligen har hänt.

I Paris visades mest färgglada, futuristiska konceptbilar. I Berlin var det betydligt tristare, det var vitt, silver och svart som dominerade, och bilmodellerna var överlag helt vanliga. Som Volvo V60 laddningshybrid, som visserligen kan köras i fem mil på el, men som i övrigt bara ser ut som just en Volvo V60.

– Det här visar att elbilarna gått från koncept till verklighet. Det är kanske lite tråkiga färger, men det är ett tydligt tecken på att bilarna är närmare marknaden nu, säger Carl Stensson, informationschef på svenska Michelin.

Just Volvo V60 fick under mässan pris för Bästa teknik. Bilen kommer att finnas i handeln från nästa år.

– Elbilsrevolutionen börjar på allvar nu, men fortfarande är komponenterna lite för dyra. Elbilarna blir helt enkelt mycket dyrare än vanliga bilar än så länge, konstaterar Anders Hedebjörn, fordonsutvecklare på Volvo.

Snart sagt varenda känt bilmärke verkar vara redo att lansera elbilar inom de närmaste åren, även om det också kommer många andra miljökoncept. Lastbilstillverkaren Scania har till exempel hittat på ett koncept med utbildning och uppföljning av lastbilsförare, som ska sänka koldioxidutsläppen med nästan tjugo procent utan vare sig eldrift eller biobränsle.

Michelin Bibendum är också en plats där man både får lära sig en uppsjö nya miljöslogans från bilföretagen: Audi kör med ”balanced mobility”, Peugeot lanserar ”micro-hybrid-teknologi” och italienska Fiamm deklarerar en ”italian passion for global energy”.

Dessutom lär man sig massa miljörelaterade fakta och kuriosa som man inte kände till innan: Som att Peugeot planterat fem miljoner träd i Amazonas, att Audi hittat på ett sätt att lagra vindkraft som syntetisk naturgas och att WHO just startat ett tioårsprojekt för att minska antalet trafikolyckor – Decade of action for road safety – och att Sverige är ett av få länder i världen som inte uppmärksammat det alls.

Men det som är allra mest slående är något helt annat, nämligen tystnaden. Trots att man står mitt bland bilar med motorn igång hör man inget motorljud.

Det är en mycket märklig upplevelse.

Thomas Arnroth/TT Spektra

thomas.arnroth@ttspektra.se

Mer läsning

Annons